Pebben skrev:sjost skrev:Pebben skrev:Jag kan ju då bara lägga till att tidigare årsmodeller hade en stötfångare med matt svart och knottrigt längst ner, företaget som gör stötfångarna till Volvo gjorde då så att det maskerade de stötfångarna som inte skulle vara nedlackade. Idag är såvitt jag vet alla delade i två delar men tidigare var det även på originallacken ett mat yta under som då således är risk för lacksläpp och runt hörnet jobb. Tycker det är lite tråkigt att höra att Volvo använder b-kvalitét på sina lackjobb :lol:
I detta fall använder man ett material som är gjort för att lackas, sen går man ifrån kravet på reptålighet på Spoilern. Men det är 2 krav som är ställda mot varandra, och som sagt, idag delar man på dom av bland annat denna anledning..
Mvh, Stefan
Nej det är samma material i både spoilern och stötfångaren, iaf. i V70. Vidare kan man se även på skärmbreddarna i lyfta XC90in så är det samma detalj som till hälften är lackad och hälften svart. I detta fallet är dock inte den lackade ytan mönstrad. Sen skall tilläggas att man på stötfångarna behandlade ytan innan lack, bla. med en gasbrännare för att få bort småtrådar etc.
Det är inte samma material som är lackat och som är mönstrat. Jepps, på baksidan står det PP-EPDM, men det är inte samma kvalitet. Precis som jag skrev innan så är det olika egenskaper man kräver på de olika materialen. Man behandlar all plast innan lack. men även efter behandling så har dom olika egenskaper.
På Faceliften XC90 har du rätt i att man har samma material som man lackar på ovansidan och mönstrar på undersidan. men som innan har man gåt ifrån kravet på reptålighet, så det är samma material som man använder vid lackade detaljer som man använder här.