Volvoduett1965 skrev:ok, så nu rev jag kylaren bytte lite slangar o dragit om lite blinkers och så vidare.. Även bytt Kamaxelkåps packning.. (tror det heter så) Och nu ska jag ut o byta packbox.. Men har försökt starta den under tiden.. men den får inge bensin! Bränslefiltret som sitter på slangen är evigt tomt.. och har tagit bort slangen som går in i förgasaren och sätt om de kommer nå bensin med de gör de ikke !! inte ens en liten droppe.. Och nu vet jag vad ni kommer säga.. " Byt bränsle pump" men de kan ni hålla för er själva, för har även bytt till en ny sådan, kommer fortfarande inge bränsle, dock kommer de om man tar bort pumpen från blocket och pumpar för hand! Så nu undrar jag, är de någon som vet "vad" som driver pumpen ?..
Pumpen drivs av kamaxeln som skjuter på en liten "metal pinne" om jag inte minns fel.. jag hade samma fel när jag var lite yngre och körde traktorer;)
Mitt problem var att själva armen på den mekaniska pumpen gick av hela tiden, så ta ur pumpen och kolla så att den inte gått av, för på vissa b20
motorer ska det sitta en distans mellan "pump" och motor (1 cm tjock). Utan den så går armen på pumpen av och ramlar ner i tråget;) iallfall det som hände mig.
Om armen på pumpen inte är av, bör du kika så att din bensin slang inte gått av på vägen från tanken till pumpen:) Ganska obvious men ändå. Är den hel så kan det bara vara så att pumpen inte orkar trycka fram soppan själv om soppa ledningen är helt tom på soppa. Då lånar du bara någons Trycklufts munstycke och sätter en trasa runt blåsmunstycket och kör ner i tankhålet och sen trycker på utav bara helvete;) Samtidigt ber du någon polare vrida på nyckeln så även pumpen jobbar fram soppan.
Se också till att du tar av slagen från förgasarn så ser du ju direkt när det börjar rinna ut, sen kommer de funka gallant;)