- lör 08 okt 2011, 09:01
OK, Volvos låsmuttrar är inget vidare, det känns rätt så konstaterat att de flesta tycker så... och eftersom Volvo byter till ett nytt utförande vilket införts löpande så har väl även Volvo snappat upp det..
Dom nya är ett rejält kliv framåt i konstruktion, inte bara i hållbarhet utan även om man behöver få av dem utan nyckel. Att "knäcka" dem på parkeringen är inte enklare, men i verkstaden sparar man tid och undviker skador på fälgarna om nycklarna slarvats bort...man slipper dessutom svetsa..
Men, om man nu vet att de nuvarande bultarna generellt är mindre bra så innebär det inte per automatik att dom skapar problem. Jag har bokstavligen hanterat hundratals av dem utan problem, dragit både med maskin och utan och aldrig haft ett enda problem vare sig på jobbet eller privat med dom bilarna. Genom att dra dem med måtta, använda lite fett vid monteringen och använda momentstav samt kanske dra dem en aning mindre än vad man vanligen drar bultarna så funkar dom.
Så för er som misstänker att killarna på gummiverkstan dragit för allt vad tygen håller, lossa bultarna innan dom fastnat ordentligt, ta lite fett på konan och gängan och dra tillbaka bultarna med mindre moment.
Tillfället gör tjuven heter det ju, och helt utan lås så inbillar jag mig att det är större risk att man blir av med hjulen än om man haft dem. Pratar vi om tjuvar som är mera proffessionella eller i alla fall mer förberedda så blir man av med hjulen hursomhelst. Många hjullås från bilfabrikerna finns bara i 20 varianter så om man vill så kan man ganska lätt och billigt fixa ihop en egen "mastersats" på skroten eller t.o.m vid reservdelsdisken.
/Thomas
Insert punchline here !_____________________________