Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Orginalfälgar och däck brukar vara väsentligt mycket dyrare än eftermarknadsfälgar om man nu inte skaffat lyxfälgar. Alla får göra som de vill. Jag uppmanar inte till bedrägeri och det skrev jag men Volvos låsbultar är skit. Ni som vill använda dessa gör det men se till att inte slinta och använd inte dessa tillsammans med ett fälgkors
Användarvisningsbild
av gooose
senaste 3 veckorna så har vi fått in 13-15 bilar som blivit av med 18-20" hjul alla upp pallande snyggt med låsmuttrarna snyggt oskadade liggandes brevid med dom vanliga bulten bilarna står på klossar med kilar så att den inte kanar av snyggt och proffsigt utfört inga övriga skador på bilarna vad jag vet så har 5 av dessa även haft nivåsensor så den har dom lärt sig forcera den med
Problemet är väl att dessa personer med rymligt samvete som är ute och förser sig med andras ägodelar ligger ett par steg före tekniken som finns idag

//Gooose
av oldtimersmc
volvos60turbo skrev:
dieselmagnus skrev:Volvos låshylsor är skitusla. Spåren är för grunda och godset i både bult och låshylsan är för klent. Slinter man en gång är det kört. Jag vet. Släng skiten. Vill de stjäla dina fälgar gör de så ändå
:-O) ?:-/ ??:-/ not agree!!! :mrgreen: :-)-)
Jo han har rätt det ÄR skit :-)-)
Användarvisningsbild
av Funk
OK, Volvos låsmuttrar är inget vidare, det känns rätt så konstaterat att de flesta tycker så... och eftersom Volvo byter till ett nytt utförande vilket införts löpande så har väl även Volvo snappat upp det..
Dom nya är ett rejält kliv framåt i konstruktion, inte bara i hållbarhet utan även om man behöver få av dem utan nyckel. Att "knäcka" dem på parkeringen är inte enklare, men i verkstaden sparar man tid och undviker skador på fälgarna om nycklarna slarvats bort...man slipper dessutom svetsa..

Men, om man nu vet att de nuvarande bultarna generellt är mindre bra så innebär det inte per automatik att dom skapar problem. Jag har bokstavligen hanterat hundratals av dem utan problem, dragit både med maskin och utan och aldrig haft ett enda problem vare sig på jobbet eller privat med dom bilarna. Genom att dra dem med måtta, använda lite fett vid monteringen och använda momentstav samt kanske dra dem en aning mindre än vad man vanligen drar bultarna så funkar dom.
Så för er som misstänker att killarna på gummiverkstan dragit för allt vad tygen håller, lossa bultarna innan dom fastnat ordentligt, ta lite fett på konan och gängan och dra tillbaka bultarna med mindre moment.

Tillfället gör tjuven heter det ju, och helt utan lås så inbillar jag mig att det är större risk att man blir av med hjulen än om man haft dem. Pratar vi om tjuvar som är mera proffessionella eller i alla fall mer förberedda så blir man av med hjulen hursomhelst. Många hjullås från bilfabrikerna finns bara i 20 varianter så om man vill så kan man ganska lätt och billigt fixa ihop en egen "mastersats" på skroten eller t.o.m vid reservdelsdisken.

/Thomas
av rd350
Sådana "satser" finns till bla. vag. bilarnas låsbultar att köpa bland vertygsförsäljare! Bra för oss mekaniker som slipper leta i kundernas bilar men kanske ännu bättre för tjyvarna!? :(
Användarvisningsbild
av Funk
rd350 skrev:Sådana "satser" finns till bla. vag. bilarnas låsbultar att köpa bland vertygsförsäljare! Bra för oss mekaniker som slipper leta i kundernas bilar men kanske ännu bättre för tjyvarna!? :(
Det finns till Volvo/McGard också, även om dom är ganska svåra att få tag på.

/Thomas
av TomasL
Funk skrev:Dom nya är ett rejält kliv framåt i konstruktion, inte bara i hållbarhet utan även om man behöver få av dem utan nyckel. Att "knäcka" dem på parkeringen är inte enklare, men i verkstaden sparar man tid och undviker skador på fälgarna om nycklarna slarvats bort...man slipper dessutom svetsa..
/Thomas
När kom den nya modellen?
Användarvisningsbild
av Funk
Jag såg den första gången då jag var på teknikintroduktionen av den nya S60, så något år sedan.. den skulle införas löpande på alla vagnar sades det då.

/Thomas
Användarvisningsbild
av volvos60turbo
:mrgreen: Jeg bestilte noen meget flotte og solide bolter fra "e-bay usa",og de er det ikke mange som får lett opp!! :wink: Thats for sure!! :-)-)
av TomasL
Funk skrev:Jag såg den första gången då jag var på teknikintroduktionen av den nya S60, så något år sedan.. den skulle införas löpande på alla vagnar sades det då.

/Thomas
Vet du artikelnummret på den nya sorten?
snö

Nu har det snöat här sedan i går e[…]

Elpriset

Min IVT är inne på 17e året utan […]

Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]