- lör 08 okt 2011, 18:48
#574962
OK!, en B21 i en 140.
Har du en instruktionsbok till 140'in? Där har du kopplingsschema med tändningslås och allt det som hör till i 140. Det mesta kan du nog "föra över" till en B21, men det kan vara vissa detaljer som fanns på B21, men inte på B20. Förkopplingsmotstånd t.ex. (Om det finns på din motor?) Därför är det värdefullt med båda typerna av böckerna. Om inte annat så att du får göra en egen dokumetation om du av någon nu okänd anledning skulle göra dig av med bilen. Alltså en enkel beskrivning av vad som är kopplat och hur. En presumtiv kommande ägare blir garanterat glad för det.
Till dom som undrar: Kopplingsschema till 140 fanns i instruktionsboken, men det är väldigt hoptryckt och snudd på svårläst, så det är med nöd och näppe att man kan få ut något av det. En A5-sida (15 x 21 cm) med schema och en A5-sida med textförklaring. I 240 var kopplingsschemat så omfattande och stort att det krävde 2 A4-sidor plus en rexrförklaring i dom tidiga årsmodellerna. Därför fanns det inte med i instruktionsboken längre. I den Volvo Gör Det Själv-boken för 200-serien som jag nämner finns scheman upp till och med årsmodell 1986. Där är kopplingsschemat 3 A4-sidor, och samma där, en helsida textförklaring.
Man kan också enkelt beskriva utvecklingen på elkopplingarna så här: Volvo Amazon har 4 säkringar i säkringspanelen. Volvo 140 har 12. Volvo 240, 1978 har också 12, men det växte med årsmodellerna. På slutet -93, vill jag minnas att det var 24. Min nuvarande, en V70 -08 har plats för 124 säkringar! Alla används dock inte, beroende på utrustningsalternativ, men i alla fall huvddelen av dom. Jag har inte sett kopplingsschemat för den bilen, men det är säkert en hel A4-pärm?