Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lilja
Har inte direkt rådit några framgångar i detta fallet. Bilen startar... efter ett tag, men det är ändå irriterande och man vet ju inte om det blir värre.
Det är precis som, där den brukar starta, när man vridit runt den i 2 sekunder kanske, där bluddrar den till, fast startar inte, sen är den stendöd tills man kirrat i ytterligare en 5-6 sekunder sen startar den. Sen går den hur bra som helst, startar jättelätt igen även fast man stänger av den direkt igen. Kan låta den stå över natten en hel dag också, startar jättelätt då med. Men står den 2-3 dagar i sträck så blir den lika svår att starta igen. Så batteriet är helt uteslutet, för då skulle den inte starta direkt igen när man provar 1-2 sekunder efter man fått igång den en gång. Glödstift är också uteslutet då den gör precis samma sak även fast det är 20 grader ute.
Är det värt att lämna in skitet på Bilia eller är det bara utslängda pengar på en massa nyexaminderade felkodsläsare som byter grejer på känn?
Användarvisningsbild
av Vojje
Eftersom du är ovillig att byta pumpen eller ens försöka felsöka bränsletrycket får du nog leva med det tills du blir stående.

Det är inte troligt att lösningen ramlar på dig likt manna från himlen.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Sätter en slant på att batteriet läcker ström. När bilen stått ett par dagar så är krämen så låg att den inte orkar dra. Kolla syranivån och ladda med en bra laddare. Bilen startar ju genast om du kört en stund. Enklaste är ju att om bilen stått ett par dagar starta med startkablar och annan bil. Startar den då så är det ju ditt batteri som spökar
av kamilenski
Varför batteri? Orkar den dra runt motor är den ok. Jag skulle satsa på bränslet. Att det är luften som åker in först. Nåt otät.
Så liten att luften sugs in men diesel inte ut.
Användarvisningsbild
av Lilja
Nu har jag väl varken sagt att jag inte vill felsöka på bränslesystemet eller att byta pumpen. Dock vill jag inte byta saker på chans då det är väldigt dyra grejer, både batteriet och pumpen är väldigt dyrt på dessa bilar och vill därför vara helt säker innan jag byter något.
Jag ska prova så fort bilen får stå i 2-3 dagar att kabla igång den från en annan bil, så jag är säker på att det inte är batteriet. Dock är det verkligen märkligt att den kan vara extremt svårstartad först, sen när den väl går igång, så kan man stänga av den direkt igen sen startar den som vanligt. Finns inte en chans att generatorn har hunnit ladda batteriet så pass mycket under de 2 sekunderna bilen varit igång.

Det är liksom inte så lätt att felsöka på, då symptomen bara uppkommer efter den stått stilla länge och jag använder ju bilen varje dag. Anledningen till varför jag håller tråden vid liv är för att någon som kanske haft något liknande fel eller någon som känner till vad det kan vara kanske läser denna tråden. Det var också lite anledningen till varför jag skapade tråden. Felsöka kan jag göra själv då jag är biltekniker i yrket men om någon har varit ute efter samma så vet man ju vad man ska gå på.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Då antar vi att du har uteslutit batteriet eftersom du är biltekniker och kan mäta upp laddning, viloladdning mm och att du har laddat batteriet med en bra laddare.

Hur beter sig bilen om du drar ett par fullgasrepor efter varandra?
Användarvisningsbild
av Lilja
dieselmagnus skrev:Då antar vi att du har uteslutit batteriet eftersom du är biltekniker och kan mäta upp laddning, viloladdning mm och att du har laddat batteriet med en bra laddare.

Hur beter sig bilen om du drar ett par fullgasrepor efter varandra?
Jepp, enligt den mätutrustningen jag har tillgång till så är batteriet i perfekt skick. Den har aldrig visat fel förr så vet inte varför den skulle göra det nu.

Ska väl kanske också säga att jag har antytt mig till att känna att den inte har samma krut när man varvar den lite som den hade innan, liksom inte samma turbokick som man hade på kickdown innan. Nu är det dock så att jag inte egentligen litar speciellt mycket på mitt eget omdöme där eftersom jag även har Porschen som har ENORMT turbolagg. Kan göra omdömet lite vilset.
Varvar i princip aldrig den annars så är inget direkt man tänker på heller.

Kan väl dock säga att jag inte lagt speciellt mycket energi på det heller den sista tiden. Har använt bilen i stort sett varje dag och då har felet ej uppkommit heller så. Sen startar den ju ändå, även fast man får kirra ett tag, så har ingen lust att experimentbyta en massa grejer än iallafall.
av Svinninge
När du testade batteriet vilken typ av mätare använde du då?
Den morderna varianten som mäter det inre motståndet i batteriet eller en gammal hederlig belastningsprovare med glödtrådar.
Siffrorna 800 och 860 som du uppgav låter som kallstartsvärden.

Har du provat att kolla batteriets spänning när startmotorn går runt?

Låt bilen stå utomhus och koppla på en laddare av bra kvalitet som klarar av att ladda upp batteriet ordentligt, när laddaren är färdig så tar du bort den och startar dieselvärmaren manuellt så att den kan gå full tid dvs 1 timme.

Om värmaren stannar innan timmen har gått eller om bilen inte går att starta direkt så är det batteriet.

Om man har tillgång till en gammal hederlig batteriprovare med glödtrådar så brukar det fungera också.

Dom där moderna visar inte om batteriet är sulfaterat vilket du får fram med ovanstående två test.

Råkade ut för liknade problem för ett par år sedan på familjens XC 70 D5 -05 och jag fick byta batteri och har sedan dess en liten 3A laddare som ligger i bakluckan som jag alltid kopplar in när jag står hemma eller på jobbet, sommar som vinter.

Min förra bil var även den en volvo men det var en V70 -98 med bensinare utan turbo, även den fick lite hyss för sig när batteriet gav upp.

Motorn gick runt så himla lätt och fint så jag trodde kamremmen hade gått av men efter en visuell inspektion i oljepåfyllningen så kunde jag avskriva den teorin, efter ca 20-30 sekunders nötande på startmotorn så vaknade den till liv igen om än med mycket ojämn gång.

Det visade sig sedan att batteriet var sulfaterat och när startmotorn snurrade så sjönk spänningen under 10,5 volt så tändspolarna kunde inte generera någon gnista.

När batteriet testades med en som mäter kallstartsvärde var batteriet OK, men när jag använde en belastningsprovare så var batteriet kass.

Allt detta beror på bilarnas innehåll på elektronik för att kunna fungera och detta drar en massa ström, vid för mycket körning av korta sträckor så hinner batteriet inte laddas upp helt.

Ett litet sido spår.

Familjens andrabil är av ett annat fabrikat och den köptes ny -98 och har en eftermonterad underhållsladdare kopplad via motorvärmar uttaget, original batteriet höll 9,5 år på den bilen men då tvärdog batteriet helt utan förvarning.

Och ja jag vet att jag har blandat bensin och diesel motorer i mina exempel men om spänningen sjunker under en viss spänning när startmotorn snurrar så fungerar inte primärpumpen som den skall.
Då får man inget bränsletryck vid spridarna.
Framvagnsbalk Volvo 240

Att notcha ur balken lite för att ge mer […]

Konstigt elfel

Kolla om det finns några aktiva eller lagrad[…]

AC fungerar bara på en sida

AC:n kyler såvitt jag vet (åker P80) a[…]

Jo det är samma på alla 940 men tidiga […]