Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SlimShady
ak84 skrev:
SlimShady skrev:
ak84 skrev:Ingen mer som har något att säga om detta köp?
Personligen skulle jag köpt en privatägd V70N istället för en gammal taxi.
Motivering?
Sliten på ett onormalt sätt, växellådan kan behöva bytas, osv. Bilen är ju utbytt för att dess ekonomiska livslängd är över och det innebär ju reparationer. Visst, kolla på den och se om den verkar fräsch men taxibilar brukar ju vara lite extra slitna. Kolla noga hur det har varit med oljebytena i automaten, annars har du ett byte där på gång i alla fall!!

En V70N med lite färre mil är nog en bättre affär ur ekonomisk synvinkel, men behöver inte vara det.

http://www.blocket.se/helsingborg/Volvo ... ?ca=13&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/VOLVO_V ... ?ca=13&w=3
http://www.blocket.se/kristianstad/Volv ... ?ca=13&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V7 ... ?ca=13&w=3
av SlimShady
KKR skrev:
SlimShady skrev: Personligen skulle jag köpt en privatägd V70N istället för en gammal taxi.
Just det, varför. Du får mycket bil för pengarna under förutsättning att den är servad enligt serviceschemat. Vad är det som säger att en "privat" sköter bilen bättre?
Hjälper inte hur mycket den än är servad om den gått 24000 mil stadskörning. Sliter på bilen något enormt. Skillnaden mellan en privatägare och ett taxibolag är att det är privatägarens egna pengar nerlagda i bilen, en taxifirma kanske har olika förare på samma bil som skiter i om det gick lite fort där över farthindret. Och sen sade jag personligen, hur andra gör skiter jag i men jag hade inte köpt en taxi.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag vet inte hur det är nu vad beträffar privatbilar, ingår oljebyte i lådan i serviceprogramet? På taxi är det så. Om det inte ingår, hur bra är en automatlåda på 15-16.000 mil som har första oljan kvar? Det finns inget som säger att en bil som rullat varm dag ut och dag in är sämre än en bil som gått korta bitar i fler år.
Användarvisningsbild
av SvenB
SlimShady skrev: Hjälper inte hur mycket den än är servad om den gått 24000 mil stadskörning. Sliter på bilen något enormt. Skillnaden mellan en privatägare och ett taxibolag är att det är privatägarens egna pengar nerlagda i bilen, en taxifirma kanske har olika förare på samma bil som skiter i om det gick lite fort där över farthindret. Och sen sade jag personligen, hur andra gör skiter jag i men jag hade inte köpt en taxi.
Har du någon erfarenhet?
av Lövet
Sannolikt inte. I förra tråden var Sveriges alla tjänstebilar nerkörda lik tydligen.

Som KKR mycket riktigt påpekar så är serviceprogrammet annorlunda på taxibilar och inkluderar bland annat oljebyte i automatlådan vilket det inte gör på privatbilar.
av SlimShady
andreas_lofgren skrev:Sannolikt inte. I förra tråden var Sveriges alla tjänstebilar nerkörda lik tydligen.

Som KKR mycket riktigt påpekar så är serviceprogrammet annorlunda på taxibilar och inkluderar bland annat oljebyte i automatlådan vilket det inte gör på privatbilar.
Jag skrev: "Men alla dessa leasingbilar/liknande är vanligtvis riktiga rishögar." - Inte fan får jag det till att alla tjänstebilar är nerkörda lik. Du får väl för fan förstå vad jag menar, jag har personlig erfarenhet (vilket jag skrev i förra tråden) om leasingbilar och tjänstebilar och de har överlag varit i sämre skick.

Höj nivån på dina inlägg, tack, lägg inte orden i mun på mig.
av ak84
Borde kanske åka och titta på den. Hur är serviceintervallet på 2,5FT motorn?
av Lövet
Hej, så länge du gör detsamma så ska vi nog kunna få nivån där vi vill ha den.

Gå nu gärna igenom på ett sakligt sätt de argument som leder dig slutsatsen att "bilen har nått slutet av sin ekonomiska livslängd och det innebär reparationer". Hur vet du varför bilen säljs? Vilka delar är det som behöver repareras?
Användarvisningsbild
av Severin
Detta är ju ett virrvarr utan dess like, går i tankarna att uppgradera till en v70II, tyvärr så har jag en del kriterier som ska vara uppfyllda såsom färg,motor utrustning etc så det är inte lätt men jag följer såna här trådar noggrant och vet vilka man ska lysnna på och vilka inte
av SlimShady
andreas_lofgren skrev:Hej, så länge du gör detsamma så ska vi nog kunna få nivån där vi vill ha den.

Gå nu gärna igenom på ett sakligt sätt de argument som leder dig slutsatsen att "bilen har nått slutet av sin ekonomiska livslängd och det innebär reparationer". Hur vet du varför bilen säljs? Vilka delar är det som behöver repareras?
1. Bilen är inte längre taxi. Varför? Det var lönsamt att köpa en ny.
2. Varför är det lönsamt att köpa en ny? Mindre reparationer.
3. Stämmer detta? Troligtvis, men jag kan inte veta säkert för jag äger inte bilen. Men i de flesta fall är det så här och därför skriver jag det.
4. Varför skriver jag det? För att påpeka det negativa med en del bilköp, önskar att folk gjorde så mot mig när jag frågade för massa år sedan. Gick på en del nitar men har lärt mig av det.

Nöjd nu? 8)

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]