Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Förstår kanske inte volvos affärside.. Men vill man skjuta sej i sank så är detta en bra början.
Men XC står för *cross country*. Det innefattar just höjd markfrigång och 4hjulsdrift på ett eller annat sätt i deras grundkoncept när det kom.
Alltså kan det inte vara en XC om den är en FWD...
En höjd FWD är just en höjd FWD.
En 90 kortfattat med FWD eller en XC90 med 4WD.

Med samma koncept i framtiden kan alla äga en T5 till olika pris, bara med eller utan turbo..
För att inte tala om möjligheten att äga en mycket billig diesel skattemässigt? Bara med dieselmotor som sej bör, eller som snik med bensinmotor istället..
av Rellac
fast jag går inte på bärgningssnacket med fwd.
Jag åkte runt i vintras och drog upp bilar som kört i dikena rejält i mitt område och då hade jag bara en VW Transporter fwd till hjälp. Det handlar om hur man gör, inte vad man har :lol: :wink:
av llesrof
*pettson* skrev:Förstår kanske inte volvos affärside.. Men vill man skjuta sej i sank så är detta en bra början.
Men XC står för *cross country*. Det innefattar just höjd markfrigång och 4hjulsdrift på ett eller annat sätt i deras grundkoncept när det kom.

Med samma koncept i framtiden kan alla äga en T5 till olika pris, bara med eller utan turbo..
För att inte tala om möjligheten att äga en mycket billig diesel skattemässigt? Bara med dieselmotor som sej bör, eller som snik med bensinmotor istället..
He he he... det är som när smågrabbarna kletar fast ett R-emblem på sina vanliga volvobilar och tycker att de har en nästan R-bil bara för att de har R-kopia-fälgar och lite annat tingel-tangel :mrgreen:
Användarvisningsbild
av MartinS
Om man normalt sett inte har behovet av AWD och ej heller skulle skämmas om man kört fast i ett litet uppförslut på vintern så är det väl perfekt att köpa en XC90 FWD. Billigare i både inköp och drift.

Själv har jag ett visst behov av AWD (bor på vischan med 300m egen väg) men det avgörande skulle nog vara att jag är så extremt töntig att jag antagligen skulle ta livet av mig om jag skulle köra fast med en SUV FWD.... Fjantigt jag vet, men sådan är jag. Att slippa hamna i den situationen är ju värd 100 papp :-)

/Martin
av mikebike
SUV utan AWD?
Tidigare körde jag en V70 AWD och jag värderar fyrhjulsdriften högre än eventuella fördelar som en högbyggd SUV kan ge.

Eftersom Volvo inte tror på kombinationen bensinmotor, AWD & manuell växellåda blir min nästa bil inte en Volvo.
Knappast heller en SUV, trots att jag tillhör den minoritet som troligen har mest nytta av en sådan (jägare). Det blir nog en Audi A4 Avant Quattro....
av llesrof
MartinS skrev: Själv har jag ett visst behov av AWD (bor på vischan med 300m egen väg) men det avgörande skulle nog vara att jag är så extremt töntig att jag antagligen skulle ta livet av mig om jag skulle köra fast med en SUV FWD.... Fjantigt jag vet, men sådan är jag. Att slippa hamna i den situationen är ju värd 100 papp :-
+1
Samma här. Fast jag har fastnat med min XC70 också, men då:
Första gången: hängde jag på underredet eftersom jag kommit utanför den underliggande körbanan (tack för att de där oranga pinnanrna står långt ut i diket) och jag skar igenom det som jag trodde var plogad vägbana.
Andra gången: AWD fungerade inte eftersom haldexkopplingens trycksensor lagt av och jag även denna gång hade en massa snö under bilen samt att det var glashalt.

Trycksensorn byttes på goodwill och sedan har det inte vart några problem. 35 centimeter halvfrusen snöslask med traktorspår kors och tvärs på en sträcka av kanske 100 meter var inga konstigheter att tugga sig igenom. Gud vad jag älskar min CrossCountry på vintern!!!
av Steff 99
Volvo har anpassat sig efter efterågan på andra marknader exv. USA där man efterfrågar biltypen och inte AWD.
Vad jag kommer ihåg så har XC90 redan från början sålts med både FWD och AWD i USA.
Ser man även på XC60 så är det tydligen stor efterfrågan på FWD varianten ute i Europa bl.a i England eftrersom bränsleförbrukningen är lägre och det ger billigare "beskattning" när man har företagsbil
av llesrof
Spoiler »
Så är det ju med en massa bilmärken. Det bara kryllar ju av hitte-SUV:ar som bara driver på framhjulen. Mer eller mindre varenda billtilverkare hur ju en modell med lite högre markfrigång, hasplåtar i silverfärgad plast (som på min XC70) och skärmkanter i svart plast. Det viktiga är att det ser tufft ut, inte att det faktiskt fungerar. Många verkar tilltalas av detta utanpåverk. Personligen kör jag hellre en V70 AWD, eller rent av en vanlig V70, än en framhjulsdriven XC90. Min personliga uppfattning är att en SUV skall vara fyrhjulsdriven på något sätt och att det är ett krundkriterium för att det skall vara en SUV. Har man behovet av en stor bil finns det en annan förkortning och den stavas MPV. Fast en SUV ser ju mer så otroligt mycket häftigare ut och ger intrycket av att man kan överleva vilken katastrof som helst, och då blir det ju automatiskt mer attraktivt att köra runt i en sådan. Ingen behöver ju veta att det bara är en ovanligt korkad framhjulsdriven familjebil. Ofta har nog en MPV fiffigare lösningar och bättre funktionalitet om det är sittplatser och utrymme man behöver.

Och bara för sakens skull... jag vet att den SUV inte kan ta sig fram överallt. Men den är en bra kompromiss för de flesta. Att man sedan kör fast där Landrover- och Jeep-föraren tycher att det roliga börjar, det bjuder jag på. MPV-föraren kommer ju inte ens det :mrgreen:
Användarvisningsbild
av crumpets
*pettson* skrev:Förstår kanske inte volvos affärside.. Men vill man skjuta sej i sank så är detta en bra början.

Eller en T5 minus en cylinder? ;) Kanske är detta volvos nya marknadsstrategi, göra som politikerna! Höger som går bra när den blir vänster, sossarna ska rädda sig genom at bli mer höger, XC ska sälja genom att bli FWD och T5 går fint när den inte är en femma :lol:

Ur led är tiden :)
av para
5000:- höjs D3FWD med och 10.000:- höjs D5AWD med för faceliften enligt Bilia. Broshyrer finns hos säljarna nu och på volvocars hemsida finns nya bilder men bygg din bil är inte uppdaterad än.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]