Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hm, har läst felkoder nu.
Har en felkod P0018 Crankshaft position - Camshaft position correalation och en som heter P1002 som är tillverkarspecifik. Vad betyder den, och gällande den förstnämda, vart finns givarna?
Någon form av vevaxel positionsgivare sensor A p0018
moparmöken skrev:Hej. menar du att den sistnämde koden pekar ut vilken givare?
Koden (P0018) pekar ut "vevaxelpositionsgivare Sensor A"
Ahh, är du helt säker?
Den andra koden, vad kan den peka ut?
Försökte mäta lite på kamaxelgivaren och tyckte det var lite halvskumt, den ska tydligen ge 12V när den triggar, försökte mäta när jag drog runt på startmotorn men multimetern visade typ 8V bara ända tills jag slutade dra runt motorn på startmotorn, då visade den 12V konstant, ända tills jag drog ur nyckeln ur tändningslåset.
Om det är vevaxelgivaren, passar det med en givare från bensinmotorn eller måste det vara från dieseln?
moparmöken skrev:Ahh, är du helt säker?
Den andra koden, vad kan den peka ut?
Försökte mäta lite på kamaxelgivaren och tyckte det var lite halvskumt, den ska tydligen ge 12V när den triggar, försökte mäta när jag drog runt på startmotorn men multimetern visade typ 8V bara ända tills jag slutade dra runt motorn på startmotorn, då visade den 12V konstant, ända tills jag drog ur nyckeln ur tändningslåset.
Om det är vevaxelgivaren, passar det med en givare från bensinmotorn eller måste det vara från dieseln?
Startmotorn tar mycket kräm så det kan nog vara ok. Jo kollade koden via mitt program och det står att det är den sensorn har ingen aning om det är samma men skulle tro det.

Ett tipps är att gå in på biltemas site och sen så letar du rätt på deras kodläsare och där så kan du "Tanka ner" manualen och då så får du en lista med vad de olika koderna står för.
Men somm sagt så har jag kolla med mitt eget program och där finns även de specar som är typiskt volvo ( just nu så sitter jag på jobber så jag kommer inte åt att kolla om den andra koden men tror inte att jag fick någon träff på den för då så skulle jag ha skrivit det i mitt första inlägg
Goddagens allesammans. Igår fick jag besök av en kille som är delägare i en volvoverkstad och han hade med sig sin DICE och dator.
Först tyckte han inte att han hittade några konstiga permanenta felkoder, men efter lite bläddrande så fanns en felkod som säger kamaxelgivare för hög signal, eller liknande.
Jag kopplade då loss sladden från denna och kan konstatera att jag har konstant 12V i den tåt som går tillbaks till ECM, i de andra två finns +5V samt minus.
12V kommer antingen från ECM eller nåt som ska ha 12V från ECM för rycker jag säkringen till ECM försvinner denna 12V.
Men, det finns även lite tvetydig info om signalerna från kamaxelgivaren. Ibland står det att den ska pulsa mellan 0-5V när den triggar, ibland att den ska gå mellan 0-12V? Förstår inte hur den skulle kunna ge ut 12V när den bara matas med 5V, å andra sidan kanske det ska ligga konstant 12V i mittenstiftet som i sin tur reagerar på kapacitansen mellan kamaxeln och givaren?
Ingen med en liknande bil som kan ta fram multimetern och mäta i mittenstiftet till kamaxelgivaren med tändning på?

Ps, tänkte att jag skulle ta ut ECM och ohmmäta mellan kontakten och alla pinnar, men det går ju fan inte att få ut boxen. Pinsamt att misslyckas med det efter att man lyckats att byta topplock :)
Har ohmmätt kabelstammen och även boxen,först trodde jag det var kortis i boxen men det var jag som mätte spegelvänt :)
Kom iallafall på att det troligen ska ligga en 12V till givarsignalen sen kanske den går låg eller nåt när den ska trigga.
MEN, jag har ingen lust att köpa en ny sensor för att testa utan att vara ganska säker, ingen som har en liknande motor som kan mäta sin med tändning påslagen? Bör inte få ngn felkod om motorn inte dras runt på starten väl? Kanske säkrast att bygla ut en ledare från mittstiftet och mäta på med kontakten inkopplad på givaren, då blir det garanterat inga felkoder.
Användarvisningsbild
av Vojje
Är det inte så att anledningen till att du fick byta toppen är att VVT-enheten är kass och att det är den som ger felmeddelande :idea: .

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]