Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
turmere skrev:Lådan skall ha fått ny olja av tidigare ägare, har kvitto.
Det är ju då frågan hur han bytt. Bara tappat ur eller spolat + fyllt på?
Användarvisningsbild
av Lexvolvo
StringerBell skrev:
turmere skrev:Lådan skall ha fått ny olja av tidigare ägare, har kvitto.
Det är ju då frågan hur han bytt. Bara tappat ur eller spolat + fyllt på?
Precis. Kollar man på nätet/blocket så finns det massor av V70/S80 automat som har problem. Allt från att dom växlar konstigt till att endast 2-3 växlar fungerar.

Detta mina kära vänner stavas: BRISTANDE SERVICE

Då undrar ju vän av ordning varför står det inte något i serviceintervallet, alt, varför säger verkstan inte att automatväxellådans olja ska bytas.
Jo det är en eftermarknadsgrej/marknadsföringsgrej där volvo samt andra tillverkare vill inte "lägga" på mer kostnad på kunden för service på bilen då kunden ofta jämför service kostnader mellan olika fabrikat.
Inte lätt för volvo eller saab att konkurera om man vill ha 1500kr extra var 7000mil för automatoljebyte.
Så sa en initierad källa till mig.

Kolla in denna sida:
http://www.stmab.se och få lite inspiration.

Du har köpt bilen begagnad och du vet inte hur dom har gjort oljebytet. Vet du om förra ägaren drog hästtransport/skylift, etc efter bilen?

Jag bytte på min -07 vid 7000mil och jag märkte skillnad i körupplevelsen samt färgen på oljan var mycket mer rödaktig. Du färlänger livet på alla växellådor om man byter regelbundet. Dock så bytte volvo inte filtret i automatlådan samt dom spolade lådan. Nästa byte ska jag göra någon annanstans.

Jag bytte på min andra bil en volvo v40T4-17500mil på mätaren då jag tyckte den var trögväxlad. Fick en ny bil efter det.

Det finns inget som heter: Fylld för hela livslängden oavsett om det är växellådor eller slut transmissioner.

http://www.stmab.se/svenska/rad-tips/

http://www.howstuffworks.com/automatic-transmission.htm
Lycka till.

Ingen som vet var man kan få tag på en begagnad bakrutetorkar motor till en volvo V70-07 bifuel?

mvh// Diod :)
Användarvisningsbild
av hollan
är det en märkes verkstad som har bytt oljan i lådan?
för på 06 har du tc80 låda och den har ingen oljesticka där ska man ha bilen uppkopplad tilldatorn under nivåkontrollen oljan skall vara mellan 50 och 55 grader när man öppnar nivå pluggen och släpper ut så min första tanke är om det är rätt olje nivå i lådan har den inte blivit bytt på märkesverkstad så hade jag börjat med att byta oljan så du är säker på att rätt olja och rätt nivå är i lådan och nolla oljeräknaren och adaptionen och ner med uppdatering på lådan dessa saker är steg 1

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]