Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

umekille skrev:Aha ??:-/ Glapp i kuggstången
hur ser man det?
Har originalfälgar av lättmetall den modellen med
centrum i plast och muttrarna inanför.
Däck 195/65/15 runt om beg, michelin bak
Falken Ziex nya fram
Bilen väger 1380kg varav 620fram 760 bak
(vägstationer e bra)
Nu var jag ut o kolla då jucka jag på ratten
utan att motorn e igång och det hördes ett ljud
som ett glapp? Går det justera bort?
/Kenth
Kolla vad du har för styrväxel och köp ett nytt på skroten. går inte att justera.
Innan du skruvar ner bilen, släng på vinterdäcken och kör en runda, olika däck med olika stommar kan kännas väldigt olika, tänk på att ha ordentligt med luft i vinterpuckarna.

Detta är iaf det första jag skulle provat, känns trist att plocka ner styrväxeln om däcken är boven...
tompathepilot skrev:Innan du skruvar ner bilen, släng på vinterdäcken och kör en runda, olika däck med olika stommar kan kännas väldigt olika, tänk på att ha ordentligt med luft i vinterpuckarna.

Detta är iaf det första jag skulle provat, känns trist att plocka ner styrväxeln om däcken är boven...
Givetvis ska men se till att det är fel på kuggstången innan man byter den. men du frågade hur man lagar den och det svarade jag på. :P om du kör sakta på tex en riktigt guppig skogsväg alternativt en grusväg men många gropar i och håller ratten helt stilla kan du känna om det glappar. Det gör jag på min bil.

Om man hissar upp bilen och låter en kompis hålla i ratten när du ruckar på hjulen fram och tillbaka känner du oxå glapp i kuggstången.

Gllapp i styrningen behöver inte bara vara kuggstång. kolla allt innan du börjar byta delar.

Han som skrev att han aldrig hört talas om glapp i styrväxel har inte hört mycket. :P när jag har frågat runt är det inte något nytt för någon jag pratat med. både 940 och 740 får glapp. Det är dock inte väldigt vanligt. men alla har hört eller sett det tidigare. (jag har pratat med många som gör hjulinställningar eller jobbar med däck)

MVH// Arvid
"Han som aldrig hört".. Har hållt på med dessa vagnar sen de började tillverkas och aldrig bytt en 940 styväxel för att det varit glapp i den, så vanligt är det knappast! Däremot byts många för att servoverkan försvunnint eller att infästningarna slutat att existera!
Jo det är sant, men glapp i själva kuggstången som förekommer på många andra bilar (bla 240 utan servo) har i varje fall aldrig jag sett på en 940. Glapp i inre styrleder (styrstag) förekommer också men det kan man ju inte heller skylla på styrväxeln :wink: ...

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]