Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lilja
Har lyckats få något smålustigt fel på min XC70 D5a den senaste tiden. Tänkte höra om någon av er har någon aning om vad det kan vara då jag försöker undvika att lämna in bilen i onödan då jag går på begreppet "vill du ha något ordentligt gjort så gör det själv".

Till problemet. Bilen har funkat helt klanderfritt de senaste 2 åren eller så som jag haft den. Körde med parkeringsvärmaren hela vintern en sådär 20 minuter på morgonen innan jag körde till jobb. Har ca 2 mil till jobb så det blir 4 mil emellan. Dock har bilen startat helt felfritt hela sommaren ändå.
I torsdags ställde jag bilen och körde med min andra bil till jobb, sen körde jag inte med den förrän jag skulle ha den på måndagen då jag skulle köra till jobb. Då startade den knappt, alltså den gick runt på starten, men den ville inte tända. Tillslut hostade den till lite, sen fick jag kirra lite till sen startade den tillslut. Sen gick den hur bra som helst hela vägen till jobb.
Efter jobb då jag skulle köra hem gjorde den samma sak igen fast inte fullt så illa. Precis när den hade gått igång dock så stängde jag av bilen igen och försökte starta igen, då startade den direkt utan problem. Så det borde utesluta dåligt batteri eller hur?
Sen har bilen funkat hela veckan. Tills jag skulle köra med den i söndags, då efter den har stått i 3 dagar. Då var det samma sak igen, sen körde jag bara några km och sen har den startat felfritt varje gång.
Idag kollade jag upp batteriet på jobb med en sån batteriprovare. Batteriet är på 800 Ampere och ger nu 860 Ampere, så hur bra som helst.
Anledningen till att jag är så inne på batteriet är att de gångerna den knappt startat har det inte kännts som att det varit full fjong på starten, alltså den har varit aningen segare än vanligt. Och då jag har en hel del erfarenhet av commonrail dieslar vet jag att dom måste gå upp ett visst varvtal innan de kan starta, för att kunna bygga upp tillräckligt med tryck i railröret. Känns dock lite konstigt att de skulle va batteriet när det ger mer än det är ratat för.

Någon som har någon idé på vad det kan vara så hade jag varit ganska tacksam, för snart slutar det väl med att jag blir stående en morgon.
Användarvisningsbild
av Vojje
Kan det vara så att bränslesystemet inte är helt tätt och det läcker in luft någonstans som gör att

motorn tappar bränsletrycket.
Användarvisningsbild
av Lilja
Jo jag jag tänkte lite så med men det finns ingen utvändig läcka, har kollat överallt men allt är torrt och fint. Dessutom går den ju precis som den ska när den väl är igång.
Funderade lite på om det kan vara någon backventil i bränslesystemet någonstans som gör att bränslet rinner tillbaka till tanken igen någon droppe i taget så att man måste kirra upp bränslet först innan den kan starta.
Användarvisningsbild
av Vojje
Tror inte att någon backventil ska behövas om systemet är tätt och därför finns det nog ingen.

Men det är möjligt att det finns en ventil på returledningen vid högtryckspumpen.

Den ventilen tillåter bränsle att returneras till tanken om trycket är tillräckligt.

Det är ju tänkbart att den är sliten (fjäder?) och inte bibehåller tillräckligt tryck i pumpen efter att du

stängt av, eller så läcker den en droppe i taget och därmed avtar bränsletrycket så sakteliga.

Kan bli en hel del på 3 dgr :idea: .
Användarvisningsbild
av Lilja
Må hända. Konstigt att den är så sliten redan dock, bilen har bara gått 8000 mil. Sen är det ju frågan om den går att byta utan att byta hela pumpen också, vilket låter mindre troligt.
Får väl kanske be dom titta på det när jag lämnar in den på service vilket är dags snart, dock känns de som dom inte kommer hitta något, latenta fel brukar inte verkstäder lyckas fixa :roll:
Användarvisningsbild
av Vojje
Inte konstigare än att vissa hjullager är slut efter endast ca 6000 mil när de egentligen aldrig ska behöva bytas,

i vart fall om man kör normalt.

Det borde väl gå att mäta bränsletrycket när motorn är av och kolla om det sjunker.

Lycka till på verkstaden. Om du har tur är felet och lösningen kända :P .
Användarvisningsbild
av Lilja
Cox skrev:Glödstift kan vara en orsak
Så kallt är det inte så glödstiften behövs. En modern diesel ska kunna starta utan någon form av förglödning ner till iallafall 0an.
Vet i fan, nästa gång den gör så ska ja prova att kabla igång den och se om den startar direkt då, så kan jag helt utesluta strömproblem iallafall.

Det är inga problem alls.

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]