- mån 26 sep 2011, 18:37
#570546
Har lyckats få något smålustigt fel på min XC70 D5a den senaste tiden. Tänkte höra om någon av er har någon aning om vad det kan vara då jag försöker undvika att lämna in bilen i onödan då jag går på begreppet "vill du ha något ordentligt gjort så gör det själv".
Till problemet. Bilen har funkat helt klanderfritt de senaste 2 åren eller så som jag haft den. Körde med parkeringsvärmaren hela vintern en sådär 20 minuter på morgonen innan jag körde till jobb. Har ca 2 mil till jobb så det blir 4 mil emellan. Dock har bilen startat helt felfritt hela sommaren ändå.
I torsdags ställde jag bilen och körde med min andra bil till jobb, sen körde jag inte med den förrän jag skulle ha den på måndagen då jag skulle köra till jobb. Då startade den knappt, alltså den gick runt på starten, men den ville inte tända. Tillslut hostade den till lite, sen fick jag kirra lite till sen startade den tillslut. Sen gick den hur bra som helst hela vägen till jobb.
Efter jobb då jag skulle köra hem gjorde den samma sak igen fast inte fullt så illa. Precis när den hade gått igång dock så stängde jag av bilen igen och försökte starta igen, då startade den direkt utan problem. Så det borde utesluta dåligt batteri eller hur?
Sen har bilen funkat hela veckan. Tills jag skulle köra med den i söndags, då efter den har stått i 3 dagar. Då var det samma sak igen, sen körde jag bara några km och sen har den startat felfritt varje gång.
Idag kollade jag upp batteriet på jobb med en sån batteriprovare. Batteriet är på 800 Ampere och ger nu 860 Ampere, så hur bra som helst.
Anledningen till att jag är så inne på batteriet är att de gångerna den knappt startat har det inte kännts som att det varit full fjong på starten, alltså den har varit aningen segare än vanligt. Och då jag har en hel del erfarenhet av commonrail dieslar vet jag att dom måste gå upp ett visst varvtal innan de kan starta, för att kunna bygga upp tillräckligt med tryck i railröret. Känns dock lite konstigt att de skulle va batteriet när det ger mer än det är ratat för.
Någon som har någon idé på vad det kan vara så hade jag varit ganska tacksam, för snart slutar det väl med att jag blir stående en morgon.
Till problemet. Bilen har funkat helt klanderfritt de senaste 2 åren eller så som jag haft den. Körde med parkeringsvärmaren hela vintern en sådär 20 minuter på morgonen innan jag körde till jobb. Har ca 2 mil till jobb så det blir 4 mil emellan. Dock har bilen startat helt felfritt hela sommaren ändå.
I torsdags ställde jag bilen och körde med min andra bil till jobb, sen körde jag inte med den förrän jag skulle ha den på måndagen då jag skulle köra till jobb. Då startade den knappt, alltså den gick runt på starten, men den ville inte tända. Tillslut hostade den till lite, sen fick jag kirra lite till sen startade den tillslut. Sen gick den hur bra som helst hela vägen till jobb.
Efter jobb då jag skulle köra hem gjorde den samma sak igen fast inte fullt så illa. Precis när den hade gått igång dock så stängde jag av bilen igen och försökte starta igen, då startade den direkt utan problem. Så det borde utesluta dåligt batteri eller hur?
Sen har bilen funkat hela veckan. Tills jag skulle köra med den i söndags, då efter den har stått i 3 dagar. Då var det samma sak igen, sen körde jag bara några km och sen har den startat felfritt varje gång.
Idag kollade jag upp batteriet på jobb med en sån batteriprovare. Batteriet är på 800 Ampere och ger nu 860 Ampere, så hur bra som helst.
Anledningen till att jag är så inne på batteriet är att de gångerna den knappt startat har det inte kännts som att det varit full fjong på starten, alltså den har varit aningen segare än vanligt. Och då jag har en hel del erfarenhet av commonrail dieslar vet jag att dom måste gå upp ett visst varvtal innan de kan starta, för att kunna bygga upp tillräckligt med tryck i railröret. Känns dock lite konstigt att de skulle va batteriet när det ger mer än det är ratat för.
Någon som har någon idé på vad det kan vara så hade jag varit ganska tacksam, för snart slutar det väl med att jag blir stående en morgon.
Volvo 360 GLE -85
Volvo V40 2.0T Blackline -00
Porsche 944 Turbo -86
Porsche 944 S2 -91
Porsche 944 -85
Volvo V40 2.0T Blackline -00
Porsche 944 Turbo -86
Porsche 944 S2 -91
Porsche 944 -85