- sön 25 sep 2011, 20:50
Det finns ett gäng bilar med torsen på en axel, tex Focus RS samt någon Alfa. Hummer H1 har torsen på alla tre axlarna. Flera offroad snubbar som bygger om Jeepar stoppar in torsen diffar. Torsens nackdel är värmeutveckling, viss tröghet, högre rullmotstånd och pris.
Vad menar du med riktig diffbroms? Diffspärr, nej det vet jag inte om någon BMW som har. Audi har sin sport differential på bakaxeln, inte helt olik Saabs (Haldex) eLSD och XWD. Det är ett avancerat lamellpaket optimerat för aktiv körning främst på asfalt.
Solklart är dock att X3 och X5 har en markant bättre och snabbare diffbroms än Volvo och Audi. En bekant har kvittrat om att hans X3 har bromsar i diffen som är proaktiva snarare än reaktiva. Om det stämmer eller ej vet jag inte säkert, det var därför jag skrev tror. Dock så spöar hans X3:a vår XC60 i grepp ganska tydligt. Redan de gamla Suprorna från 80-talet hade en diffbroms i diffen, i det fallet var det en visko broms. Finns flera andra exempel också, jag känner dock inte till alla.
Din Subaru (om den är äldre än typ -08 när dagens modell kom) hade diffspärr, en typ av slungspärr som även fanns som tillval på 700-serien hos Volvo. Över en viss fart så släpper den pga rotationshastigheten. Den har man måst sluta med för att kunna bygga anti-sladdsystem. Subaru hade dock en diffbroms (visko) mellan axlarna för att bromsa den axel som snurrade för fort. Den fick man också ta bort, utav samma anledning. Subaru med manuel diesel har idag endast 3 öppna diffar och diffbromsar, som dessutom är sämre än Volvos. Den är alltså inte närmelsevis lika bra på framkomlighet som din gamla, däremot har den anti-sladd.
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936