Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
apersson850 skrev:Kave, det är nåt lurt där, för enligt alla specifikationer och beskrivningar ska diffbromsverkan (det som hette TRACS när det kom i 850) inte påverkas av om du har DSTC aktivt eller ej.
När DSTC kopplas ur, eller egentligen reduceras, ska antispinn försvinna, antisladd minskas och diffbromsarna lämnas opåverkade.

Jag tycker det är svårt att se vad som verkligen händer när man själv sitter och kör.
Jag har testat det i snö och det är skillnad. Jag tycker också betéendet verkat rimligt. Det är ju i viss mån antispinn som går in och bromsar det spinnande hjulet. Det är väl här den sk diffbromsverkan sitter. Sen vilka förkortningar Volvos marknadsavdelning totat ihop för olika funktioner som ev har olika orsak eller inte är ju ovesäntligt.
Man får väl ha kontakter på Bosch eller vem som nu utvecklat ABS systemet för att få klarhet.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nej, där finns det en skillnad.

Traction Control, det som vanligt folk kallar diffbroms, är den funktion som går in och bromsar det hjul som snurrar fortare än det på andra sidan bilen.

Stability är antispinn, alltså den funktion som reducerar gaspådraget för att hjulen ska sluta spinna. Traction Control är ju inte antispinn - den ser bara till att båda hjulen slirar ungefär lika fort.

Dynamic är antisladd, alltså den funktion som bromsar ett eller flera hjul individuellt, när bilens dator funderat ut att bilen verkar vara på väg någon annanstans än dit föraren styr.

Tillsammans utgör dessa funktioner DSTC, Dynamic Stability and Traction Control.

Om man stänger av DSTC, eller sätter det i DSTC SPORT som det heter i min bil, då ska Dynamic minska i ingrepp, Stability stängas av och Traction Control vara opåverkad. Står det i alla fall i dokumentationen. Verkligheten kan ju vara annorlunda.
Användarvisningsbild
av bjornw
Diskussionen om huruvida urkopplad DSTC leder till urkopplad diff-broms och orsaken till att XC70:n på filmen fastnar är troligen ungefär samma och illustrerar ett grundproblem med diff-bromslösningar som Volvo inte lyckas komma till rätta med. Framförallt BMW är riktigt bra på det, så det går.

När det hjul som slirar bromsas leder det till att det andra hjulet på samma axel får nästan lika mycket kraft som bromsverkan är. Det får alltså inte så stor del av kraften från motorn utan den kommer i huvudsak från det andra hjulet. Det är därför man måste hålla gas en bra stund (minst 3-5 sekunder) för att bygga upp ett moment hos det slirande hjulet. När momentet tar slut, dvs att det spinnande hjulet bromsas till näst intill inget spinn så slutar det andra hjulet också att driva. Man känner det tydligt i ett motlut med sämre fäste på ena sidan, bilen går ryckvis framåt. Är DSTC i nedsatt funktion kan man ha ett större spinn och därmed mer moment på hjulet som slirar och trots att diff-bromsen jobbar upplever man inte det lika tydligt. Dock så finns det begränsningar även här då för mycket spinn kan leda till att den inte bromsar alls, det skulle slita för mycket på bromsarna som fort blir varma. det gör också att bilen bara kan flytta en begränsad mängd kraft i sidled. Jag tror att BMW har ett system med bromsar i eller nära diffen som löser jobbet markant bättre. Audi och VW kör med färdbromsen och har samma brister som Volvo men är snabbare i ingreppet i sina off-road lägen där de finns.

Det krävs alltså viss teknik för att få systemet att jobba optimalt. Oftast är jämn gas kring 2000-2500 varv tillsammans med uthållighet ett ganska effektivt sätt.

I vissa situationer, tex med släp eller i tungt motstånd (som lera), räcker inte kraften bilen flyttar i sidled för att driva runt alla hjulen. I snö och på hårdare underlag räcker det oftast bra. I de situationer man helt vill undvika hjulspinn, tex på blank is, är det rent ut sagt värdelöst då det bygger på spinn.

Jag skulle vilja se att det satt en torsen-diff i bakaxeln på XC-bilarna, kanske även fram, tillsammans med diff-bromsen skulle det ge en helt annan funktion.
Användarvisningsbild
av kave
Med BMW menar du M3 och M5? mig veterligen har ingen av ex fem-serien riktig diffbroms eller spärr som std eller tillval.
Normalt har man en torsendiff mellan axlarna på bilar med längsmonterade motorer. Går det ens att montera torsen på en axel?
Min förra bil, Subaru Forester, hade diffbroms på bakaxeln men den märkte man aldrig, på Volvon fungerar det mycket bättre.
Användarvisningsbild
av bjornw
Det finns ett gäng bilar med torsen på en axel, tex Focus RS samt någon Alfa. Hummer H1 har torsen på alla tre axlarna. Flera offroad snubbar som bygger om Jeepar stoppar in torsen diffar. Torsens nackdel är värmeutveckling, viss tröghet, högre rullmotstånd och pris.

Vad menar du med riktig diffbroms? Diffspärr, nej det vet jag inte om någon BMW som har. Audi har sin sport differential på bakaxeln, inte helt olik Saabs (Haldex) eLSD och XWD. Det är ett avancerat lamellpaket optimerat för aktiv körning främst på asfalt.

Solklart är dock att X3 och X5 har en markant bättre och snabbare diffbroms än Volvo och Audi. En bekant har kvittrat om att hans X3 har bromsar i diffen som är proaktiva snarare än reaktiva. Om det stämmer eller ej vet jag inte säkert, det var därför jag skrev tror. Dock så spöar hans X3:a vår XC60 i grepp ganska tydligt. Redan de gamla Suprorna från 80-talet hade en diffbroms i diffen, i det fallet var det en visko broms. Finns flera andra exempel också, jag känner dock inte till alla.

Din Subaru (om den är äldre än typ -08 när dagens modell kom) hade diffspärr, en typ av slungspärr som även fanns som tillval på 700-serien hos Volvo. Över en viss fart så släpper den pga rotationshastigheten. Den har man måst sluta med för att kunna bygga anti-sladdsystem. Subaru hade dock en diffbroms (visko) mellan axlarna för att bromsa den axel som snurrade för fort. Den fick man också ta bort, utav samma anledning. Subaru med manuel diesel har idag endast 3 öppna diffar och diffbromsar, som dessutom är sämre än Volvos. Den är alltså inte närmelsevis lika bra på framkomlighet som din gamla, däremot har den anti-sladd.
av Enzo
Har en sån i rejspeggan och det funkar hur bra som helst att ha den enbart på framaxeln.
Användarvisningsbild
av kave
Riktig diffbroms är när diffen kan hindras att låta ett hjul snurra fortare än det andra. Som det fungerar nu när färdbromsen används för att bromsa slirande hjul är väl mer låtsas diffbroms
Sbarun jag had var förra modellen, utan antisladd.
En bekant har en 2003 x5 och den är helt klart sämre än min bil i snö.
Att hummer h1 är bättre i allt vad gäller framkomlighet förutsätter jag.
Användarvisningsbild
av bjornw
Du måste upp på nyaste modellerna av BMW för att få den bättre diffbromsen.
Det du kallar riktig diffbroms brukar jag kalla diffspärr, som låser ihop axlarna. Bromsarna tillåter alltid viss skillnad i hastighet, så kallad LSD - limited slip differential, och det finns ett gäng varianter, tex elektroniska (som i våra bilar), mekaniska (tex torsen) och lamellpaket (tex Haldex XWD)

Här finns exempel på diffar för eftermarknaden, tyvärr gör de inga för XC bilarna.
http://www.quaife.co.uk/shop/products/qdf11j
Användarvisningsbild
av StringerBell
Mercedes och BMW fick bäst betyg vid en jämförelse av 4x4 system i Teknikens värld härom året. De lyckades bäst i backe där ena sidans hjulpar hade noll fäste.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 25
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat