- sön 25 sep 2011, 12:28
#570020
Många diskussioner har ägt rum vid kaffeborden, insändare i motortidningar, olika forum och på andra ställen om skillnader mellan dieselmotorer och ottomotorer.
Frågeställningarna gäller oftast skillnader bränsleekonomi, livslängd, prestanda och karaktär. Jag tänkte att vi i denna tråd skulle diskutera enbart prestanda- och karaktärsskillnader mellan diesel- och ottomotorer.
Många diskussioner har ägt rum och de mest fantastiska påståenden kommer fram. I denna tråd tycker jag taket ska vara högt. Påståenden ska helst underbyggas med fakta men genom att våga tycka eller tro kan alla lära sig något även om det skulle vara fel förutsatt att korrigeringar isåfall är faktaunderbyggda. Ju mer fakta desto bättre.
De som är duktiga i matematik kan ju ibland sväva ut till obegripligheter för de som inte är lika bevandrade. Jag tycker att tycker att goda kunskaper i matematik borde möljiggöra att pedagogiskt bekräfta eller förklara genom liknelser eller enkla samband så att alla kan känna sig delaktiga i diskussionen.
Jag är först ut i tråden med lite uppgifter om V70II MY11 2,5FT och V70II MY11 D5. Två mycket trevliga motorer som sitter i likadan biltyp, ungefär samma tjänstevikter, samma drivlina (förutom motorn), etc. vilket enklare får motorernas karaktärsskillnader att framgå.
I tabellerna nedan finns det mesta med som behövs för en jämförelse: motoreffekt, motorvridmoment, utväxlingar, effektiv hjulradie. Även drivkraft, drivmoment och acceleration finns angiven för varje växel inom hela varvtalsområdet. Vilka hastigheter som gäller för maximalt vridmoment på varje växel framgår likaså framgår vid vilken hastighet växling ska ske för att erhålla maximal acceleration. Genom att studera skillnaderna i olika hastigheter och växlar så ser man att dessa båda motorer har olika karaktär som passar olika behov. Vare sig behovet är omkörningsacceleration, rödljusacceleration, köra strippen, segdragning, husvagnskörning, backtagningsförmåga, etc så kan man ur tabellerna läsa ut vilken motor som svarar upp bäst till ett visst behov. Hjälp med tolkningar av tabellerna erhålls i denna tråd.
Korrigeringar av ev. fel i mina tabeller eller synpunkter i övrigt tar jag gärna emot!
(Klicka på bilderna för att få större läsbar bild)
V70II 2,5FT MY11 6-vxl Manuell FWD:
Tabell med data 2,5FT:

Motorprestanda 2,5FT (Obs! original är den streckade kurvan! Källa Polestar):

V70II D5 MY11 6-vxl Manuell FWD:
Tabell med data D5:

Motorprestanda D5 (Obs! original är den streckade kurvan! Källa Polestar):

EDIT: tabell D5 utväxling backväxel rättad.
Frågeställningarna gäller oftast skillnader bränsleekonomi, livslängd, prestanda och karaktär. Jag tänkte att vi i denna tråd skulle diskutera enbart prestanda- och karaktärsskillnader mellan diesel- och ottomotorer.
Många diskussioner har ägt rum och de mest fantastiska påståenden kommer fram. I denna tråd tycker jag taket ska vara högt. Påståenden ska helst underbyggas med fakta men genom att våga tycka eller tro kan alla lära sig något även om det skulle vara fel förutsatt att korrigeringar isåfall är faktaunderbyggda. Ju mer fakta desto bättre.
De som är duktiga i matematik kan ju ibland sväva ut till obegripligheter för de som inte är lika bevandrade. Jag tycker att tycker att goda kunskaper i matematik borde möljiggöra att pedagogiskt bekräfta eller förklara genom liknelser eller enkla samband så att alla kan känna sig delaktiga i diskussionen.
Jag är först ut i tråden med lite uppgifter om V70II MY11 2,5FT och V70II MY11 D5. Två mycket trevliga motorer som sitter i likadan biltyp, ungefär samma tjänstevikter, samma drivlina (förutom motorn), etc. vilket enklare får motorernas karaktärsskillnader att framgå.
I tabellerna nedan finns det mesta med som behövs för en jämförelse: motoreffekt, motorvridmoment, utväxlingar, effektiv hjulradie. Även drivkraft, drivmoment och acceleration finns angiven för varje växel inom hela varvtalsområdet. Vilka hastigheter som gäller för maximalt vridmoment på varje växel framgår likaså framgår vid vilken hastighet växling ska ske för att erhålla maximal acceleration. Genom att studera skillnaderna i olika hastigheter och växlar så ser man att dessa båda motorer har olika karaktär som passar olika behov. Vare sig behovet är omkörningsacceleration, rödljusacceleration, köra strippen, segdragning, husvagnskörning, backtagningsförmåga, etc så kan man ur tabellerna läsa ut vilken motor som svarar upp bäst till ett visst behov. Hjälp med tolkningar av tabellerna erhålls i denna tråd.
Korrigeringar av ev. fel i mina tabeller eller synpunkter i övrigt tar jag gärna emot!
(Klicka på bilderna för att få större läsbar bild)
V70II 2,5FT MY11 6-vxl Manuell FWD:
Tabell med data 2,5FT:

Motorprestanda 2,5FT (Obs! original är den streckade kurvan! Källa Polestar):

V70II D5 MY11 6-vxl Manuell FWD:
Tabell med data D5:

Motorprestanda D5 (Obs! original är den streckade kurvan! Källa Polestar):

EDIT: tabell D5 utväxling backväxel rättad.
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."