PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av osla
Volvoduett1965 skrev:Då är det nog något väldigt skumt med min låda.. Det kan inte va att det är vatten i cylindrarna eller så ?
om du har dubbla lådor och har fri läge i första så driver ju inte den utgående axeln på främmre lådan som går in till den andra lådan=händer inget. så du måste ha i en växel, skulle gissa på 2-3:an på främmre om den går kring 60. men skit samma, nu är de inte ditt problem.

även jag tycker att du borde börja kolla hur det ser ut under ventilkåpan, men du har nog kanske dåliga ventil tätningar eller kolv ringar om den ryker, fast knackandet kommer kanske från ram eller vevstaks lager
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
Ventil tätningar? Kolv ringar ? hur tittar jag allt detta ? o ram o vevstaks lager då hur gör man där?
Användarvisningsbild
av Hasse63
Nedan finns verkstadshandböcker, kolla där hur en motor är uppbyggd och är det så att du känner att du kan skruva isär en motor och sen ihop med nya delar och allt vad det innebär så är ju det bra .... om inte så köp en bättre beg. med jämn och fin komp. och byt motor. :wink:
av Rådlös
Ett litet tillägg till Robinmoppes inlägg:
Om kompressionsvärdet inte stiger trots några oljedroppar i cylindrarna, kan man misstänka att ventilerna är brända och otäta.

Lite överkurs: Kompressionsvärdet får inte vara lägre i någon cylinder än 10% av dom övriga.
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
Ska försöka ställa kolvarna i förhållande till cylindern ? :S Är jag helt fel ut o cyklar nu ? rätta mig om jag har fel! Som sagt är inget proffs på detta så all hjälp mottages tacksamt !!
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
När kolven går upp i cylindern så slår den emot ? :S så fick jag det förklarat för mig o då sa den personen att det finns en inställning för detta? är det samma sak som Kompressionsvärdet ?
av Rådlös
Om kolven slår emot någonstans i din motor, så har du ett allvarligt fel! Den skall kunna röra sig uppåt och neråt i cylindern utan att ta i någonstans på något sätt.

Kompressionstrycket är det tryck som bildas när kolven rör sig uppåt från bottenläget till toppläget. I bottenläget är luftbränsletrycket samma (ungefär) som den omgivande utomhusluften. När så kolven går uppåt minskar ju utrymmet i cylindern, och trycket ökar. Det tryck som har blivit när kolven är högst upp, är kompressionstrycket. Detta mäter man genom att ta bort ett tändstift och skruva i en lufttrycksmätare i tändstiftshålet. Sedan snurrar man runt vevaxeln några varv. Trycket skall vara inom ett visst område som motorn är konstruerad för, i ditt fall med din motor ca 10 gånger mera än utomhusluften. Har det blivit för lågt, så är det liktydigt med att motorn är skadad på ett eller annat sätt.

På YouTube finns det flera filmer om hur motorer arbetar. Det här är bara en av dom, men du rekommenderas att kolla flera av dom:
Användarvisningsbild
av Hasse63
För göra ett komptest/ mäta kompressionstrycket så skruvar man ut ALLA tändstift efter att man varmkört motorn, därefter så mäter man upp cylindrarna en efter en med en tryckmätare genom att hålla gaspedalen i botten så motorn får luft och vrider på startnyckel så motor snurrar 5 varv (det ska räcka) och det på samtliga cylindrar. ett bra batteri är ett måste,

På en B20 får man runt 10kg tryck om motorn är i tät och det ska inte skilja mer än ett kg för att det ska vara godkänt.

10. 9,5. 10. 10,5. är godkänt
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]