NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kaffeperkulator
Hej,
Jag har en c30 2.0D -07 som jag märker av ett litet ljud på.
När man kör är det ett lätt susande ljud, det försvinner dock så fort man bromsar, det räcker med att man snuddar vid bromspedalen så är det helt väck. Nån som har någon aning vad de kan vara?
av Kluster
Kommer ljudet tillbaka när du släpper bromsen eller är det helt borta då, en stund?
av kaffeperkulator
Liten uppdatering. Ljudet kommer först när man börjar köra, men finns kvar när man stänger av motorn tills man trycker på bromsen, då försvinner det helt och kommer inte tillbaka förrän man startar bilen och börjar köra igen.
Någon?
Användarvisningsbild
av Rydell
Låter det när du står stilla med bilen? undrar för att du säger att det låter när motorn är avstängd. för står bilen stilla så kan man väl utesluta bromsarna eller :)
av kaffeperkulator
Låter när man står stilla om man kört en bit och inte tryckt på bromspedalen.
Läste någonstans om att det skulle kunna vara en defekt backventil men det låter inget i motorrummet utan ljudet verkar vara starkast vid spakstället.
Användarvisningsbild
av Rydell
Vakuumläckage? trampa upp ett tryck i bromsen när bilen är avstängd, trampa tills bromsen är stum och sen låt den stå ett tag för att sedan kolla om den fortfarande är stum om den inte är det så har du ett läckage. Man pumpar ju upp ett tryck när man bromsar och det läcker så borde det kunna ge ett visslande/vinande/susande ljud
av Baloo72
Vakuumläckage?
Tror inte det i mitt fall.
Börjar direkt vid låga hastigheter, men blir värre sedan.
Nästan allt försvinner när man bromsar.
Kan det vara skiva och klossar som gör detta?
Ratten skakar inte så det tyder ju sällan på att det skulle vara skivan då.
Fler tips tas tacksamt emot.
Ljudet blev ännu värre när jag bytte till dubbat, men hjulen verkar okey.
Som sagt, bilen blir tyst när jag bromsar
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]