Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av stooges
Låter ungefär som när kusinen hade bekymmer med sin 850.
Den lokala volvoverkstaden bytte givare hit och givare dit och allsköns prylar och filter däremellan.
Bilen stannade ibland, alltså endast periodiskt, sen fick man vänta en stund och så starade den ibland.
Tror dom var uppe på 5-6 tusen kronor men bilen var fortfarande inte fixad.
Han var hemma hos mig en kväll och av en händelse får jag för mig att ta loss bränslepumps reläet och upptäcker att det är fullt av rost/oxid, ja ni vet sånt där grönvitt pulver.
Dit med ett annat och sen har bilen gått ett par år nu.
Men Volvo handlaren hade inte gjort några fel, vadå vi har ju bytt delar och dom har du ju i bilen nu var ungefär svaret han fick.
Användarvisningsbild
av wissel
Vilka Felkoder har dom fått fram ??
Du skall ha dessa då du betalt för dom....Felkodsavläsning brukar väl gå på 350-850 kronor beroende
var i landet du bor.
Jag skulle nog POLISanmäla verkstaden för Ocker faktiskt.
Konsumenthandledaren eller ARN är självklara alternativ.
:-(O)
Hej!

Förlåt detta sidospår men ändå. 8)

Har ett exp. på olika prissättningar.
Folkadoktorn i Stockholm ville öppna med en kostnad på ca 3.500 kr för att koda om en dieselpump efter motorbyte.
Skoda och Olofsons Bil tog ca 350 - 400 kr för samma omkodning efter motorbyte.
Tidsmässig uppkomling till datorn ca 2 - 5 minuter.
Snack om fri prissättning. ??:-/

Lennart
av MLundvall
Jag har försökt att beskriva felet med bilen i en annan tråd här för att se om nån annan har ett ett bättre förslag än verkstan..
Motorproblem V70 2.4D -07
/Mathias
Användarvisningsbild
av wissel
MLundvall skrev:Jag har försökt att beskriva felet med bilen i en annan tråd här för att se om nån annan har ett ett bättre förslag än verkstan..
Motorproblem V70 2.4D -07
/Mathias
varför öppna ytterliggare en tråd ?
Användarvisningsbild
av Perra83
MLundvall skrev:Som nykomling kan det bli så.. :???:
Tanken var att beskriva två problem men hade varit bättre att hålla i sama tråd..
Be verkstaden montera tillbaka de delar som de har bytt. Förklara att de är inkompetenta och att de kanske inte ska jobba på en verkstad. Sen tackar du för dig och drar utan att betala.
Att läsa ut felkoder på volvo kostar ett par hundra. Att läsa lite djupare i Vida kostar kanske någon krona mer. Riktigt fult att kräva 8000kr och inte laga felet.
av oldtimersmc
Du betalar för en tjänst, ett kunnande som borg för detta kunnande har verkstan ditt förtroende för verkstan och kan de inte infria detta så är värdet på tjänsten noll och då så skall du inte betala
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
av Malmstroem
Om jag inte hade godkänt det innan skulle jag inte heller betalat 8000 i felsökning för ett fel som inte hittades. Jag skulle nog inte ens betala 8000 i felsökning även om de hittade felet. Dock, om bilfirman efter varje åtgärd kommit tillbaka och talat om att de ville ha mer pengar, och jag då godkänt det -- då skulle jag troligen betalat.

Om du får en räkning hem -- bestrid den skriftligt, så snart som möjligt.

Kontaktas du sedan av ett inkassoföretag -- meddela dem att du bestridit räkningen och att den inte är korrekt. Kontrollera sedan om du har rättsskydd i någon försäkring.

Om bilfirman envisas hamnar du i rätten. Om du inte har rättskydd kan det bli relativt dyrt om du har riktig otur. (För små skulder finns det begränsning av hur mycket du behöver betala av motpartens kostnader.)

Blir du då dömd att betala -- betala och se glad ut. :|
av MLundvall
Tackar för alla goda råd, väntar nu på att nån chef på verkstan skall höra av sig ang fakturan.. Har hört mig för på lite andra verkstäder och en mindre oberoende verkstad hade haft två bilar med liknande fel! En avgas ventil som sotar igen och trycker avgaserna baklänges. Verkar va ganska vanligt sa mekanikern när jag pratade med honom, bara vi har ju lagat två -07 2,4D, konstigt att inte volvo känner till det..! Lätt att konstatera, bara att lyssna på motorn så hör man det, annars lyssna på en felfri och jämför om du är osäker, hörs tydligt! Nästa vecka ska jag åka till honom så han får kolla!
Hör av mig när jag vet mer!
/Mathias

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]