...

Moderator: Moderatorer

På så sätt tjänar man 30 bilars plats i kön. Och alla som gjorde rätt ifrån början får vänta.
Varför skall alla trängas i en fil om man kan komprimera kön genom att använda två filer och sedan tillämpa kugghjulsprincipen där filerna går ihop? Det borde väl vara rätt fiffigt? Fler borde utnyttja den filen. Problemet är bara att de som "gjort rätt från början" är så j-vla snikna så att de konskvent vägrar släppa in någon framför sig.
Men faktiskt så var det just en sådan som blev dömd i domstol för inte allt för länge sedan. Domstolen ansåg att det var fel att blockera båda filerna så inte andra skulle kunna tränga sig före.
Det är ju fel att blockera båda filerna. Det är väl knappast någon annans uppgift än trafikpolisen. att sköta det jobbet?
Användarvisningsbild
av SvenB
Förmodligen för att det inte finns något lagrum som förbjuder det,
*pettson* skrev:Problemet var att jag irriterar mej. Inte att det var olagligt.
Det är inte bara lagligt, det är dessutom så att enligt trafikmyndigheterna skall man utnyttja vänsterfilen så långt det går i sådana här situationer.
*pettson* skrev:Det är likaså lagligt att bara åka rätt ut i en korsning och bara vara ivägen för allt och alla rent lagmässigt,
Nej, det är det inte. Man får inte i onödan hindra eller störa annan trafik.
Så står det i lagen.

Det lärs också ut på körskola och står i körskoleboken, och kallas då "blockeringsregeln".
Användarvisningsbild
av Camel
Lite egendomligt att lastbilschauffören blev friad. Beteendet strider ju helt klart mot reglerna. Man får inte i onödan hindra andra trafikanter. Men domstolen måste ha ansett lastbilschaufförens handlande som nödvändigt, eller? Ibland förstår man inte domslut. Men jag förstår reaktionen från *pettson* över trafiksituationen han skriver om. Det verkar ju bara vara ett begränsat trafikflöde som är möjligt genom "nålsögat" oavsett om man delar upp köbildningen/förtjockningen på två filer eller inte. Resultatet blir ju att det totala trafikflödet inte går fortare (kanske t.o.m. lite saktare pga "bråk" i nålsögat?) och endast en omfördelning av köplatserna inom köbildningen/förtätningen uppstår som säkert kan uppfattas som orättvis.

Men det är inte förbjudet att använda det vänstra körfältet och reglerna påbjuder dessutom ett ömsesidigt hänsynstagande där körfälten går ihop. Dessutom är det i de flesta fall en fördel att sprida en köbildning/förtätning av ett trafikflöde på flera körfält då den fysiska längden av köbildningen/förtätningen minskar och det kan gagna annan trafik (avfarter, korsande trafik, etc.) Men om det hjälper i detta fall beror på kapaciteten i "nålsögat" i förhållande till trafikljusens cykeltid och trafikflödets intensitet.

Trafikförordningen 3 kap.:
43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.
En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.
44 § Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman.
av *pettson*
torbjorn_75 skrev:
Nej, det är det inte. Man får inte i onödan hindra eller störa annan trafik.
Så står det i lagen.

Det lärs också ut på körskola och står i körskoleboken, och kallas då "blockeringsregeln".
Visst är det så. Men så var det verkligheten igen som gjorde sej påmind, du vet det där som jag nyss påtalade, lag eller rätt? Ofta inte samma tyvärr.
Att köra på grönt är garanterat aldrig att i onödan hindra eller blockera lagmässigt, lär vara svårt att fälla någon för att ha kört på grönt. Det är däremot att ha en *rackarns otur* att hamna mitt i smeten varenda gång på grund av sina val? Det är definitivt att både hindra och störa i praktiken ändå.
Men det kräver att man tänker INNAN man kör för att inte ställa till det. Nåt som inte verkar vara särskilt vanligt vad jag kan se dagligen.
Eftersom våra blågula folksnappare snällt sitter i kön både för att komma ut på runda och för att komma in från runda samt låter detta hända dag efter dag då stationen ligger som första hus vid vänstersvängen södergående på teckningen så kan jag bara anta att även dom finner det helt okej?
Annars har dom full möjlighet att bara bötfälla samtliga som står i korsningen, så kanske alla som ser det låter bli att göra likadant?
*pettson* skrev:Att köra på grönt är garanterat aldrig att i onödan hindra eller blockera lagmässigt, lär vara svårt att fälla någon för att ha kört på grönt.
Man fäller inte någon för att ha kört på grönt, utan för att ha blockerat korsningen.
Det är inga problem att fälla någon för det, antingen har man blockerat korsningen eller inte.
*pettson* skrev:Eftersom våra blågula folksnappare snällt sitter i kön både för att komma ut på runda och för att komma in från runda samt låter detta hända dag efter dag då stationen ligger som första hus vid vänstersvängen södergående på teckningen så kan jag bara anta att även dom finner det helt okej?
Annars har dom full möjlighet att bara bötfälla samtliga som står i korsningen, så kanske alla som ser det låter bli att göra likadant?
Prova att snacka med polisen och påtala problemet.
Hur gör poliserna själva när de kör igenom korsningen?
Användarvisningsbild
av SvenB
Bästa sättet att lösa "problemet"med att folk "tränger" sig före är väl att sätta upp vägmärket som påbjuder "blixtlås". Då skall det vara varannan som skall gälla och bägge filerna blir lika prioriterade.
Användarvisningsbild
av Camel
Men reglerna påbjuder ett ömsesidigt hänsynstagande där körfälten går ihop även utan märket. Men som en extra påminelse kan det ju vara bra. Frågan är bara om det hjälper i verkligheten?
  • 1
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 552

Apersson850, du som vet det mesta, har du tips p&a[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Camber är ställbart på 240 så[…]

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]

Min erfarenhet med just dem kompressorer och ljud […]