torbjorn_75 skrev:
Nej, det är det inte. Man får inte i onödan hindra eller störa annan trafik.
Så står det i lagen.
Det lärs också ut på körskola och står i körskoleboken, och kallas då "blockeringsregeln".
Visst är det så. Men så var det verkligheten igen som gjorde sej påmind, du vet det där som jag nyss påtalade, lag eller rätt? Ofta inte samma tyvärr.
Att köra på grönt är garanterat aldrig att i onödan hindra eller blockera lagmässigt, lär vara svårt att fälla någon för att ha kört på grönt. Det är däremot att ha en *rackarns otur* att hamna mitt i smeten varenda gång på grund av sina val? Det är definitivt att både hindra och störa i praktiken ändå.
Men det kräver att man tänker INNAN man kör för att inte ställa till det. Nåt som inte verkar vara särskilt vanligt vad jag kan se dagligen.
Eftersom våra blågula folksnappare snällt sitter i kön både för att komma ut på runda och för att komma in från runda samt låter detta hända dag efter dag då stationen ligger som första hus vid vänstersvängen södergående på teckningen så kan jag bara anta att även dom finner det helt okej?
Annars har dom full möjlighet att bara bötfälla samtliga som står i korsningen, så kanske alla som ser det låter bli att göra likadant?