Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av silentdawg
Tjo!

Vår bil ger endast värme i kupén när rattarna står på nästan max, dvs 24-26 grader. Fläkten funkar, ac:n kyler.
Har kollat x antal gamla trådar och många har problem med nämnd givare. Dock har jag inte hittat vilken resistens som anses ok i rumstemperatur när jag ska mäta givaren? 1040 ohm, är det en trasig givare eller inte?

Kan termostaten ge samma fel om det inte är detta?
av silentdawg
uppdatering 2
På tomgång fick jag värmen att funka på alla gradanta när jag stoppade tillbaka givarenl, men när jag kör bilen är det lik förbannat bara varmt om man skruvar upp värmen till max, allt annat ger bara sval luft oavsett om ac är på eller ej. 1040 ohm gör väl att givaren tror att det är varmare än det är? Eller behöver jag byta tempgivaren som sitter i konsollen?
av buffonmk3
Först och främst
Evaporations givare/"Is-bildnings sensorn" sitter vid gas-pedalen (bara förtydliga så vi förstår varandra)

Temperatur sensorn sitter i panelen, man får plocka isär Ecc panelen och där sitter den en fläckt och grejjor som man får löda loss NTC motståndet ifrån.
Den är på 10 kohm vid 25 Celsius och kostade bara 15 kr ink moms (60-279-32 på Elfa)

Jag rekommenderar att du byter Evaporations givare/"Is-bildnings sensorn".
Mycket vanligt fel och jag tror den kostade 225kr på volvo.

Har ingen info vilken resistans den skall ha, för den pengen var det värt en chansning, då vet man att den är riktig iaf.

vanligt är att folk brukar ha en förmåga att "Pilla ut damm" ur hålet i ecc:n och skada motståndet. finns folk till allt :)

Mvh gustav
av silentdawg
[quote="buffonmk3"]Först och främst
Evaporations givare/"Is-bildnings sensorn" sitter vid gas-pedalen (bara förtydliga så vi förstår varandra)

Temperatur sensorn sitter i panelen, man får plocka isär Ecc panelen och där sitter den en fläckt och grejjor som man får löda loss NTC motståndet ifrån.
Den är på 10 kohm vid 25 Celsius och kostade bara 15 kr ink moms (60-279-32 på Elfa)

Ja det är ingen större kostnad o inte svårt att byta evaporatorgivaren men jag trodde att den kanske bara ställde till det när ac är igång. Mitt fel är likadant oavsett ac är på eller inte, men det kanske är så om den är trasig.
Vet du om denna givare ger en felkod? har inte ännu hunnit läsa av dessa.
Skumpump till punktering

Hej på er. Undrar om en sån där p[…]

Regn på keramiskt sprayeax

Även om effekten som spraylackskydd ger ä[…]

Blöddrande Motor

Hejsan! Körde nyligen min husvagn för l[…]

Svarar mig själv efter lite googlande…[…]