Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AllanB
Tack för din input acr32. Det där med dieselvärmaren är intressant, går inte att få på X1:an heller.

Funderar ibland på hållbarheten på dagen automater, kommer de hålla 20', 25' eller 30' mil innan renovering/utbyte? Kanske inte så intressant iof eftersom de flesta byter med tre års intervall.
av AllanB
jag menar att det inte är så avgörande för nybilsköparen, hurvida han ska välja automat lr man, att tänka på hållbarheten alltså.

jaså 850in var automat trodde det var manuell. Bytte du olja ofta?, låter som du skötte den bra isf. 46 000 mil låter långt kanske bara jag som hört lite skräckhistorier om rasade lådor.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
acr32 skrev:
VolvoB20 skrev:Automat varvar ca 100 rpm mer än mauell på motorvägen.
Nope! 23 rpm i 120 km/h ;-//
Ops...det har du rätt i......

Värdelöst med XC70 D5 förresten den varvar ju ca 2300 rpm när man ligger 120 (hysteriskt tycker jag), med V70 D3 så ligger man ju bara på 1900 rpm. Borde vara tvärs om då D5an är så mycket starkare
Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, nu var jag otydlig. Min 850 hade manuell låda. M56H. Den led av den allmänna växellådesjukan Volvo hade då, och byttes efter några månader. Men sen höll den som den skulle.

Nu har det dock blivit motorras, så nu blir det skrotning.
av Tarsiger
apersson850 skrev: om momentomvandlaren inte är låst blir det nästan ingen motorbromsning alls. Momentomvandlaren har mycket liten verkan i fel riktning. Turbinen driver inte pumpen, bara tvärtom i momentomvandlaren.
Jag har minnesbilder från ca 100.000 mil med gamla Vovloautomater, sådana där 3-stegs där lockup var ett ännu okänt begrepp. Då var det så exklusivt att köra automat att sådana bilar under den lilla VOLVO-skylten bak bar en tilläggsskylt med Automatic! Vad jag ville komma till är dock att dessa lådor hade väljarlägena P R N D L där L normalt framkallade nedväxling (och i vart fall hindrade uppväxling) avsedd att användas för motorbromsning i långa nedförsbackar där den vanliga bromsen skulle ha börjat glöda och förlorat verkan. Så helt klart kunde turbinen där driva pumpen, och så även med hyfsad verkningsgrad för annars skulle ju oljan snabbt bli överhettad av den effekt från kardanaxeln som inte fördes vidare till motorn.
apersson850 skrev: Om man rullar utan gaspådrag, helst i svag nerförsbacke så insaktningen blir långsam, kan man se hur varvtalet sakta sjunker, i takt med hastigheten, och sedan ramlar ner nästan till tomgångsvarv, när lådan växlar ner. Något ögonblick senare stiger varvet igen, då lådan återigen lagt i lockup, för att kunna utnyttja rörelsenergin till att hålla motorn uppe i varv utan att det går åt någon diesel.
Att varvtalet ramlar ner till nära tomgång kanske beror på att lockup då släpper snarare än på att lådan då växlar ner?

Mitt allmänna intryck är i alla fall att gasuppsläpp med Geartronic av idag känns mer som motorbroms och inte alls så "frihjulslikt" som det var med gamla tiders automater. Kan det vara så att mjukvaran utformats för att lockup ska ligga kvar på växlarna även vid uppsläppt gas? I så falll antingen för att förstärka den motorbromsning som ibland men inte alltid är vad föraren önskar - eller för att motorn och därmed generatorn ska få ordentlig snurr eftersom den senare (enligt det nya konceptet för s k bromskraftåtervinning) ska ladda i första hand just när man inte gasar. Vad tror ni?
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, varvtalet trillar förstås för att lockup släpper, men det gör den ju för att lådan ska kunna växla ner.

Och visst får man en viss motorbroms även med en automatlåda som saknar lockup. Men den är inte speciellt effektiv, vilket märks om man försöker med en sådan växellåda, då man får välja ett växelläge som är ganska lågt för att det ska hålla igen ordentligt.
Men någon risk för överhettning är det inte för den sakens skull. Det utvecklas ju inte så stor effekt, just för att motorbromsningen inte är så väldigt effektiv.
Användarvisningsbild
av Momentum
Tarsiger skrev:Men att det skulle tillämpas kvarliggande mellanlägen av "slipping lockup" inom vissa hastighetsintervall eller så, det förefaller osannolikt.
Fast det är det precis det man gör, man skapar ett "område" där man använder "slippet" för att kunna koppla ur momentomvandlaren, men det finns för mycket torsionssvängning för att kunna ha full lockup

Därför är skillnaden mellan ver1 och ver2 av TF80 så stor då det gäller förmågan att låsa lockup:en
ver2 har fått bättre förmåga att dämpa torsionssvängningarna

Detta är ingen unik lösning för TF80 utan ett allmänt vedertaget sätt att dämpa ut torsionssvängningarna i en automatlåda

Nu är jag långt från någon expert inom området, så den som är det, får gärna rätta till ev felaktigheter
av Tarsiger
apersson850 skrev:Men någon risk för överhettning är det inte för den sakens skull. Det utvecklas ju inte så stor effekt, just för att motorbromsningen inte är så väldigt effektiv.
Även med de gamla BW35-automaterna minns jag att det gick att köra nedför branta utförsbackar så långa att kontinuerlig fartgeglering med färdbromsen hade varit rena dårskapen. Kardanaxeln överförde alltså hela effekten, som vi kan kalla Et, av bilens successivt förlorade lägesenergi. ATF-oljan blev het men inte överhettad, dvs dess temperatur steg till den nivå där värmeavledningen via växellådans hölje till luften under bilen nådde en konstant effekt som vi kan kalla Ev. Återstående effekt Em = Et - Ev är motorns bromseffekt, den som tillförs motorn via axeln från växellådan. Då man kan påräkna att Ev << Et så menade jag att momentomvandlarförlusten i det fall jag åsyftade i tidigare inlägg bör ha varit relativt ringa. Men man kan mycket väl föreställa sig en bromsning via kardanaxeln, upplevd som lika verkningsfull, där bara en liten effekt tas upp av motorn. Då skulle konverteroljan snabbt nå kokpunkten. Ett tankeexempel på detta är om motorn inte går runt, t ex har skurit, varvid bilen rullar nedför backen med farten begränsad (i början) av oljeturbulensen.
av mangeV70
Min D3 AWD MY12 med manuell låda varvar ungefär 2230 vid 120 km/h. Testkörde i eftermiddags.

För övrigt tycker jag att den är på bettet på alla växlar och man behöver sällan växla ner. Det som stör mig en aning är väl att ettan är väl "kort". Det blir lite väl snabbt att peta i tvåan.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13

Med tanke på däckdimentionen bör d[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]

Koppla in Isudar carplay

Hade exakt samma problem. Hittade kablarna i golve[…]

Jag är tveksam. I landet Sverige älska[…]