apersson850 skrev: om momentomvandlaren inte är låst blir det nästan ingen motorbromsning alls. Momentomvandlaren har mycket liten verkan i fel riktning. Turbinen driver inte pumpen, bara tvärtom i momentomvandlaren.
Jag har minnesbilder från ca 100.000 mil med gamla Vovloautomater, sådana där 3-stegs där lockup var ett ännu okänt begrepp. Då var det så exklusivt att köra automat att sådana bilar under den lilla VOLVO-skylten bak bar en tilläggsskylt med Automatic! Vad jag ville komma till är dock att dessa lådor hade väljarlägena P R N D L där L normalt framkallade nedväxling (och i vart fall hindrade uppväxling) avsedd att användas för motorbromsning i långa nedförsbackar där den vanliga bromsen skulle ha börjat glöda och förlorat verkan. Så helt klart kunde turbinen där driva pumpen, och så även med hyfsad verkningsgrad för annars skulle ju oljan snabbt bli överhettad av den effekt från kardanaxeln som inte fördes vidare till motorn.
apersson850 skrev: Om man rullar utan gaspådrag, helst i svag nerförsbacke så insaktningen blir långsam, kan man se hur varvtalet sakta sjunker, i takt med hastigheten, och sedan ramlar ner nästan till tomgångsvarv, när lådan växlar ner. Något ögonblick senare stiger varvet igen, då lådan återigen lagt i lockup, för att kunna utnyttja rörelsenergin till att hålla motorn uppe i varv utan att det går åt någon diesel.
Att varvtalet ramlar ner till nära tomgång kanske beror på att lockup då släpper snarare än på att lådan då växlar ner?
Mitt allmänna intryck är i alla fall att gasuppsläpp med Geartronic av idag känns mer som motorbroms och inte alls så "frihjulslikt" som det var med gamla tiders automater. Kan det vara så att mjukvaran utformats för att lockup ska ligga kvar på växlarna även vid uppsläppt gas? I så falll
antingen för att förstärka den motorbromsning som ibland men inte alltid är vad föraren önskar -
eller för att motorn och därmed generatorn ska få ordentlig snurr eftersom den senare (enligt det nya konceptet för s k bromskraftåtervinning) ska ladda
i första hand just när man
inte gasar. Vad tror ni?