- ons 07 sep 2011, 20:05
Hej,
Några frågor. :D
Det är väl hjulen som skall stå inom rutan, är det då mitten på hjulen(om man tänker sig en punkt mitt på däcket(origo) som skall vara inom rutan eller som minst iallafall någonstans ovanpå den vita målade linjen? Dvs det är okej att stå precis på(dvs att däckets undersida rör vid linjen, men att nästan av hälften av däcket "uppåt sett" står ju då utanför) den målade linjen med däcken om man har ett långt fordon?
Hur mycket får sedan fordonet sticka ut("överhänget") framför rutan? (Framför rutan är det en väg till en annan p-plats). Det är varken trafikfarligt eller olämpligt i mitt tycke(jag har aldrig ens reflekterat över detta innan, och inte de kanske ca hundratals p-vakters rundor som gjorts innan), möjligtvis att den sticker in några cm på vägen.
Om man har ett högt personbilsklassat fordon(färdtjänstbuss med gul taxiskylt, ), (körs på B-kort) så att det tyvärr gör att det totalt skymmer P-skylten. Får man då parkera där(och lägga i pengar i automaten såklart) då? (Detta kan innebära att andra bilister totalt kan missa skylten om de inte letar efter den.) (Det är en skylt för alla 7 platserna, jag brukar dock alltid när det går ta en plats som inte skymmer skylten såklart!)
Saken är den att jag hälsade på en familjemedlem, jag har parkerat där kanske hundra gånger utan några problem alls, även hela nätter, alltid lagt i pengar, en vanlig gästparkering med en automat där man lägger in pengar dygnet runt, ca 7 st platser bredvid varandra. Bakom rutorna, alltså längs rutornas kortsidor(där man alltså kör in i rutorna) med dessa platser är det en väg liten till enbart en annan parkering i området. Framför rutorna är det ett staket.
Efter att igår mödosamt parkerat i några minuter för att backa in precis så mycket som det går mot staketet för att få in alla bilens "hjulcentrum" inom rutan, det spelar på kanske ca 5 cm bara, så man får gå ur ibland och titta hur mycket till man kan backa. När jag till slut hade parkerat där senast, och skulle gå och lägga i pengar i automaten stod en parkeringsvaktsbil(ett välkänt bolag....) där, och gubben i den vevade ner rutan och sade "om min kollega hade varit här nu, så hade han gett dig böter". Jag förstod ingenting, och undrade naturligtvis varför, och påpekade att alla hjulens mitt faktiskt var inom rutan.
Han sa att "ja, men då kan ju överhänget vara 7 meter om man ska tänka så...." (Här kan jag hålla med, nånstans måste det ju finnas en gräns?)
Sen sa han att "bostadsföreningen här gillar inte stora bilar"(som om jag skulle vara en tankeläsare och veta det? :???: ) Inget min familjemedlem hört nått om heller nånsin!) Han frågade hur länge jag skulle stå, och då det bara var var ca en timme den kvällen och hälsa på, så sa han att det var okej. :roll: Eftersom han inte ville säga varför jag skulle kunna få böter, han var totalt tyst på mina direkta frågor, men ville annars babbla på, så råkade jag säga, utan att mena något illa "Du verkar inte kunna det här med parkeringsregler så bra", då sa han att han arbetat med detta i 15 år, och pga denna långa tidsrymd visste det mesta inom detta området.
Han påpekade inget om att jag totalt skymde P-skylten för andra(det var den sista rutan som var ledig, annars hade jag tagit en annan av rutorna), men kanske var det där skon klämde? (Om man kör in fronten först har jag för mig att man inte får in alla däcken inom rutan....).
Jaja, tänkte jag, nu har jag (av misstag) retat upp p-vakten, så jag åkte därifrån, trots att han fortfarande framhärdade att inte lappa mig om jag bara stod en timme....
Så länge överhänget inte står ivägen för gatan ganska precis bakom p-rutorna, så borde det väl vara okej? Jag antar att det är en bedömningsfråga? Och om det är en bedömningsfråga så lär de ju lappa i fortsättningen efter denna diskussion... :(
Jag har hittat en alternativ parkering en bit därifrån i området, även den gästparkering med en central myntautomat, jättebra!, där står fordonen efter varandra och ingen rutindelning, dock är det en blå skylt med en vit personbil sedan-variant. Men där borde man väl få parkera en färdtjänstbuss? :roll:
Finns det något bestämt avstånd det ska vara från en gästparkering till den som man känner? Skall man som gäst vara tvungen att informera sig om vilka bostadsföreningar och gästparkeringar som hör till varandra? Måste man vara gäst till en person, eller kan man vara "gäst i området" bara också, för att tex vilja ta en promenad en stund? (Står bara P , Gästparkering, Avgift)