apersson850 skrev:
För övrigt slirar alla konventionella automatlådor i någon mån. Det är det momentomvandlaren är till för. Däremot så kopplar de i regel förbi momentomvandlaren numera, så snart diverse parametrar säger att momenthöjningen omvandlaren ger är onödig. Det gör Volvolådorna också. Det syns tydligt på varvräknaren när den hoppar ner en bit.
Jag lånade från Volvohandlaren häromveckan en provkörningsbil XC70 D5 AWD aut 2011 bl a just för att undersöka lockup-funktionen, och jag ville se vid vilka hastigheter in- resp urkoppling skedde vid ringa pådrag. Med manuella väljarläget tog jag i sakta ökande fart ett växelsteg i taget fr o m steg 2 och gjorde små snabba gaspedalrörelser fram till dess att den respons varmed varvräknaren svarade på dessa rörelser upphörde. Därefter rörde sig alltså varvräknaren som synkad med hastighetsmätaren och lockup var inkopplad. Sedan detta var gjort med steg 6 tog jag - fortfarande i manuellt väljarläge - och körde horisontellt med minskande fart (helt utan gas) på varje steg i fallande ordning till dess att varvräknaren släppte synkningen med hastigheten och i stället
snabbt föll ner till ett lågt värde. Att så skedde tolkade jag som attl
lockup kopplats ur.
apersson850:s iakttagelse att
varvräknaren hoppar ner även när lockup kopplas in måste handla om skillnadsvarvtalet som (vid acceleration och
före lockup) funnits mellan momentomvandlarens in- och utgående axlar.
Resultatet för min del var att hastigheterna för in-/urkoppling av lockup var ungefär desamma vid ökande som vid minskande hastighet under betingelserna enligt ovan. För stegen 2, 3, 4, 5 och 6 blev det ca 25, 30, 40, 50 resp 60 km/h och att dessa hastigheter siffermässigt motsvarar växelstegens nummer råkar nu bara vara så. Vid högre gaspådrag eller andra förutsättningar än ovan kan gälla andra hastigheter.
Man kan tycka att lockup ända ner på steg 2 vittnar om teknisk ambition att verkligen minska förbrukningen. Att automatlådan ändå ger så hög bränsledeklaration tror jag beror på att EU-cykeln (och förstås de flesta förares körning i praktiken) leder till upp- och nerväxlingsprocesser där lockup ges ringa inverkan. Eftersom växellådan eftersträvar tidiga uppväxlingar (bränslebesparande med manuell växellåda som vi vet!) så hinner t ex steg 4 inte låsas av lockup innan steg 5 ska väljas och trots att farten ökar blir den ändå otillräcklig för lockup på steg 5 osv. Min uppfattning hittills är att under
ren landsvägskörning där man med god marginal ligger ovanför lockup-gränsen (den som gäller vid gaspådrag för sådan körning) för steg 6 så blir förbrukningen inte nämnvärt högre än med manuell låda, justerad för sådant som automatlådans egenvikt, AWD-friktioner m m. Men så snart man ger sig in på annan körning, t ex för att söka upp en bensinstation och kolla förbrukningen, så blir det kraftigt ökad förbrukning per mil som höjer det låga medelvärde man annars fått.
Den högre tjänstevikt vartill automat och AWD bidrar är f ö inte enbart av ondo. Eftersom de sitter fast i bilen (i motsat till personer och last) ökar de säkerheten vid kollision med andra fordon eller
lösa föremål genom att den farliga hastighetsskillnaden vid kollisionen blir lägre.