Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AllanB
Jag har räknat lite...
Om vi säger att automaten drar 1,5 dl mer och man kör 2000 mil/år så blir det en merkostnad på 350 kr/mån + tillägg för inköp. Det kan det väl vara värt. Hmm, kom på att skatten drar iväg också, det har jag inte räknat med.
Jag tycker det känns så himla billigt när man ser en xc70, xc90 elle xc60 med man, jag vet inte varför men det bara känns så.
acr32 skrev:Sen att det inte blev BMW, beror på massa andra dåliga lösningar som gjorde att den förlorade stort(?) mot XC60..... :D
Som vaddå? (frågar av ren nyfikenhet)
Senast redigerad av 1 AllanB, redigerad totalt 0 gånger.
AllanB skrev:Jag har räknat lite...
Om vi säger att automaten drar 1,5 dl mer och man kör 2000 mil/år så blir det en merkostnad på 350 kr/mån + tillägg för inköp. Det kan det väl vara värt. Hmm, kom på att skatten drar iväg också, det har jag inte räknat med.
Jag tycker det känns så himla billigt när man ser en xc70, xc90 elle xc60 med man, jag vet inte varför men det bara känns så.
StringerBell skrev:Sen att det inte blev BMW, beror på massa andra dåliga lösningar som gjorde att den förlorade stort(?) mot XC60..... :D
Som vaddå? (frågar av ren nyfikenhet)
Det där skrev inte jag... :???:
av Enzo
Ynot skrev:
Enzo skrev:
andreas_lofgren skrev:Jag skulle köra manuellt. Volvos automat drar upp förbrukningen för mycket för att det ska vara värt det. I verklig körning skiljer lätt 1.5dl per mil.
Skitsnack!
Så mycket skitsnack är det nog inte, lånade en kollegas S60D3aut 2 dagar och landade på 0,73(mätt vid pumpen) min V60D3man ligger på 0,59 (mätt vid pumpen) båda är 11:or och har gått ungefär lika långt.
Eh, okej, och med det vill du bevisa vad? Jag har kört min bil på nästan litern ibland, då var det med husvagn. Jag har även kört under 0,6, så vart ville du komma. Några 1,5 dl mer på landsväg under samma förhållanden är det inte i påslag på automat, svårare än så är det inte. Jag skulle vilja säga att skillnaden är försumbar då.
av Lövet
Ingen har pratat landsväg utan blandad körning. Naturligtvis är skillnaden som minst är lockupen är påslagen. Då kan till och med en aut vara snålare eftersom de ofta har högre utväxling.

Vad man vill visa är naturligtvis att vid samma körning så skiljer det på förbrukningen. Att Ynot skulle kört den ena bilen på helt andra vägar och på ett annat sätt är väl rätt magstarkt att anta?
Användarvisningsbild
av apersson850
När det var ett jävla väder, rent ut sagt, och med husvagn bakom, körde jag en resa i somras (17 mil tror jag det var) med en förbrukning på 1,46 l/mil, enligt färddatorn. Då alltså med XC70 D5 AWD automat.

Men det regnade och blåste så tidvis trodde jag att husvagnen låg på sidan och spjärnade emot.
av Lazy
Enzo!

Ok, då tar vi det från början, jag kör samma väg, samma hastighet under 2dagar (ca.28mil) med en S60D3aut och sen kör jag samma väg , samma hastighet med en V60D3man och får dessa siffror.
Vägsträckan består av 40% stadstrafik och 60% landsväg
Bevis nog?
Försumbart? Tjena! Jag kör 4000mil/år
av Tarsiger
apersson850 skrev: För övrigt slirar alla konventionella automatlådor i någon mån. Det är det momentomvandlaren är till för. Däremot så kopplar de i regel förbi momentomvandlaren numera, så snart diverse parametrar säger att momenthöjningen omvandlaren ger är onödig. Det gör Volvolådorna också. Det syns tydligt på varvräknaren när den hoppar ner en bit.
Jag lånade från Volvohandlaren häromveckan en provkörningsbil XC70 D5 AWD aut 2011 bl a just för att undersöka lockup-funktionen, och jag ville se vid vilka hastigheter in- resp urkoppling skedde vid ringa pådrag. Med manuella väljarläget tog jag i sakta ökande fart ett växelsteg i taget fr o m steg 2 och gjorde små snabba gaspedalrörelser fram till dess att den respons varmed varvräknaren svarade på dessa rörelser upphörde. Därefter rörde sig alltså varvräknaren som synkad med hastighetsmätaren och lockup var inkopplad. Sedan detta var gjort med steg 6 tog jag - fortfarande i manuellt väljarläge - och körde horisontellt med minskande fart (helt utan gas) på varje steg i fallande ordning till dess att varvräknaren släppte synkningen med hastigheten och i stället snabbt föll ner till ett lågt värde. Att så skedde tolkade jag som attl lockup kopplats ur.

apersson850:s iakttagelse att varvräknaren hoppar ner även när lockup kopplas in måste handla om skillnadsvarvtalet som (vid acceleration och före lockup) funnits mellan momentomvandlarens in- och utgående axlar.

Resultatet för min del var att hastigheterna för in-/urkoppling av lockup var ungefär desamma vid ökande som vid minskande hastighet under betingelserna enligt ovan. För stegen 2, 3, 4, 5 och 6 blev det ca 25, 30, 40, 50 resp 60 km/h och att dessa hastigheter siffermässigt motsvarar växelstegens nummer råkar nu bara vara så. Vid högre gaspådrag eller andra förutsättningar än ovan kan gälla andra hastigheter.

Man kan tycka att lockup ända ner på steg 2 vittnar om teknisk ambition att verkligen minska förbrukningen. Att automatlådan ändå ger så hög bränsledeklaration tror jag beror på att EU-cykeln (och förstås de flesta förares körning i praktiken) leder till upp- och nerväxlingsprocesser där lockup ges ringa inverkan. Eftersom växellådan eftersträvar tidiga uppväxlingar (bränslebesparande med manuell växellåda som vi vet!) så hinner t ex steg 4 inte låsas av lockup innan steg 5 ska väljas och trots att farten ökar blir den ändå otillräcklig för lockup på steg 5 osv. Min uppfattning hittills är att under ren landsvägskörning där man med god marginal ligger ovanför lockup-gränsen (den som gäller vid gaspådrag för sådan körning) för steg 6 så blir förbrukningen inte nämnvärt högre än med manuell låda, justerad för sådant som automatlådans egenvikt, AWD-friktioner m m. Men så snart man ger sig in på annan körning, t ex för att söka upp en bensinstation och kolla förbrukningen, så blir det kraftigt ökad förbrukning per mil som höjer det låga medelvärde man annars fått.

Den högre tjänstevikt vartill automat och AWD bidrar är f ö inte enbart av ondo. Eftersom de sitter fast i bilen (i motsat till personer och last) ökar de säkerheten vid kollision med andra fordon eller lösa föremål genom att den farliga hastighetsskillnaden vid kollisionen blir lägre.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo visst är det momentomvandlarens utväxling man kan se, när nålen hoppar ner lite när lockup går in. Att den istället sjunker när farten sjunker beror förstås på att då motorbromsar man, men om momentomvandlaren inte är låst blir det nästan ingen motorbromsning alls. Momentomvandlaren har mycket liten verkan i fel riktning. Turbinen driver inte pumpen, bara tvärtom i momentomvandlaren.

Om man rullar utan gaspådrag, helst i svag nerförsbacke så insaktningen blir långsam, kan man se hur varvtalet sakta sjunker, i takt med hastigheten, och sedan ramlar ner nästan till tomgångsvarv, när lådan växlar ner. Något ögonblick senare stiger varvet igen, då lådan återigen lagt i lockup, för att kunna utnyttja rörelsenergin till att hålla motorn uppe i varv utan att det går åt någon diesel.

Dina iakttagelser om växlingspunkter stämmer bra, om man kör väldigt försiktigt. I praktiken lägger lådan i sexans växel i 70 km/h, om man fortfarande accelererar måttligt men inte extremt försiktigt. Detta då i läge D. I läge S lägger den i sexan vid 100 km/h, om man kör på samma försiktiga sätt.

Om jag å andra sidan accelererar från låg fart till, säg, 85 km/h med husvagn efter, och gör detta genom att låta farthållaren dra upp till den farten, då håller lådan kvar treans växel tills accelerationen slutar, och växlar sedan tre gånger i rask följd i 85 km/h.

Har man pelle i botten går den ännu längre på trean.

När man accelererar genom växlarna i sansat tempo, kan man se på varvräknaren att växellådan "växlar" sex till åtta gånger, ungefär. Fem av dessa är då riktiga växlingar, från ett steg till ett annat, medan de övriga är de fusksteg som uppstår då lådan låser momentomvandlaren utan att växellådan byter utväxling.

Något helt annat, som är värt att betänka, speciellt om man ofta kör där det är mycket trafik, är att automatlåda är en förutsättning för att den adaptiva farthållaren ska fungera ner till stillastående. Det är ju dessutom under de förhållandena som automatlådan i sig själv är bra också.
Men adaptiv farthållare är gudarnas gåva till mänskligheten. Jag tycker den fungerar skitbra, som ungarna säger, när man har lärt sig dess egenheter. Den har några sådana, men de är få och lätta att leva med. Tillsammans med automatlåda kommer den verkligen till sin rätt. Har man en bil framför sig, som farthållaren kan följa, kan man köra genom en rondell på en 90-väg utan att göra något annat än styra. Känns fortfarande rent magiskt att sitta med benen i kors (nåja) under en sån manöver.

Jag betvivlar inte ett dugg att det går åt mer diesel med automatlådan, men för mig som mest kört bensinturbo av högtryckstyp i många år, känns kombinationen med D5 och automat ändå ekonomisk, om än inte direkt snål. Det är bara när farten kommer upp över 130 km/h som min XC70 D5 AWD automat börjar lapa i sig mer, eller åtminstone lika mycket, diesel per mil som min 854 Turbo, med manuell låda, satte i sig bensin.
Senast redigerad av 2 apersson850, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:Jag skulle vilja säga att skillnaden är försumbar då.
Vi kan ju titta på volvos officiella siffor istället då för 2012 XC70 D5 i stan.
Man = 6.5 l/100 km
Aut = 8,7 l/100 km

Automat drar alltså 33.8% mera bränsle i stan enligt volvo själva. Det stämmer extremt bra med vad det blev för mig, när jag pendlade mest i stan så blev det 3 dl mera per mil vilket motsvarar de 33.8% volvo själva uppger på sin sida för My2012

0.85 + 33.8% = 1,14 l/m vilket ju ligger extremt nära de 1.15 l/m jag fick vid pumpen, alltså 3 dl mer per mil.

För mig är 1.15 vs 0,85 när jag pendlar dagligen inte försumbart.

Volvos automat är superslapp och megabekväm tycker jag, dock drar det häftigt med extra bränsle om man inte ligger och nöter landsväg så den ligger på 6an i lockup hela tiden, men å andra sidan då behövs ju knappt automat.

Jag längar verkligen efter en automat som gör bilen snålare istället, en moden automat ala 2012 borde dra 34 % mindre i stan än en mauell, inte 34% mera.
Användarvisningsbild
av Momentum
apersson850 skrev:Jo visst är det momentomvandlarens utväxling man kan se, när nålen hoppar ner lite när lockup går in. Att den istället sjunker när farten sjunker beror förstås på att då motorbromsar man, men om momentomvandlaren inte är låst blir det nästan ingen motorbromsning alls. Momentomvandlaren har mycket liten verkan i fel riktning. Turbinen driver inte pumpen, bara tvärtom i momentomvandlaren.

Om man rullar utan gaspådrag, helst i svag nerförsbacke så insaktningen blir långsam, kan man se hur varvtalet sakta sjunker, i takt med hastigheten, och sedan ramlar ner nästan till tomgångsvarv, när lådan växlar ner. Något ögonblick senare stiger varvet igen, då lådan återigen lagt i lockup, för att kunna utnyttja rörelsenergin till att hålla motorn uppe i varv utan att det går åt någon diesel.

Dina iakttagelser om växlingspunkter stämmer bra, om man kör väldigt försiktigt. I praktiken lägger lådan i sexans växel i 70 km/h, om man fortfarande accelererar måttligt men inte extremt försiktigt. Detta då i läge D. I läge S lägger den i sexan vid 100 km/h, om man kör på samma försiktiga sätt.

Om jag å andra sidan accelererar från låg fart till, säg, 85 km/h med husvagn efter, och gör detta genom att låta farthållaren dra upp till den farten, då håller lådan kvar treans växel tills accelerationen slutar, och växlar sedan tre gånger i rask följd i 85 km/h.

Har man pelle i botten går den ännu längre på trean.

När man accelererar genom växlarna i sansat tempo, kan man se på varvräknaren att växellådan "växlar" sex till åtta gånger, ungefär. Fem av dessa är då riktiga växlingar, från ett steg till ett annat, medan de övriga är de fusksteg som uppstår då lådan låser momentomvandlaren utan att växellådan byter utväxling.

Något helt annat, som är värt att betänka, speciellt om man ofta kör där det är mycket trafik, är att automatlåda är en förutsättning för att den adaptiva farthållaren ska fungera ner till stillastående. Det är ju dessutom under de förhållandena som automatlådan i sig själv är bra också.
Men adaptiv farthållare är gudarnas gåva till mänskligheten. Jag tycker den fungerar skitbra, som ungarna säger, när man har lärt sig dess egenheter. Den har några sådana, men de är få och lätta att leva med. Tillsammans med automatlåda kommer den verkligen till sin rätt. Har man en bil framför sig, som farthållaren kan följa, kan man köra genom en rondell på en 90-väg utan att göra något annat än styra. Känns fortfarande rent magiskt att sitta med benen i kors (nåja) under en sån manöver.

Jag betvivlar inte ett dugg att det går åt mer diesel med automatlådan, men för mig som mest kört bensinturbo av högtryckstyp i många år, känns kombinationen med D5 och automat ändå ekonomisk, om än inte direkt snål. Det är bara när farten kommer upp över 130 km/h som min XC70 D5 AWD automat börjar lapa i sig mer, eller åtminstone lika mycket, diesel per mil som min 854 Turbo, med manuell låda, satte i sig bensin.

Glömmer ni inte mellansteget "slipping lockup"?

Ett medvetet mellanläge, för att skapa bättre "komfort", min upplevelse är att jag kan "styra" lådan om den ska växla upp och låsa full lockup eller slira lite med slipping lockup genom körstil

"Slipping lock-up
Is a function which provides gentler engagement with dampened vibration and lower noise when using the lock-up gear. When this function is activated, lock-up is active but not fully applied.
"

"Due to the slipping of the torque converter, between 50-200 rpm, the friction properties of the transmission oil are very important. The transmission oil's properties therefore differ from conventional ATF oil properties. Always use transmission oil specified for this transmission, otherwise the function of the transmission can be impaired."
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]