Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cycler
Så med andra ord så blev det svårare att vara bilmek efter datorn intåg i bilen??

:)

Eller är det så att bilen går bättre med dator och det är något "ont" man måste stå ut med??

Bra sagt CarMan, det kan inte vara lätt att vara mek. Tyvärr är det några som inte får rutinen de behöver medan andra är levande diagnosmätare...

/C
Användarvisningsbild
av CarMan
cycler skrev:Så med andra ord så blev det svårare att vara bilmek efter datorn intåg i bilen??

:)

Eller är det så att bilen går bättre med dator och det är något "ont" man måste stå ut med??

Bra sagt CarMan, det kan inte vara lätt att vara mek. Tyvärr är det några som inte får rutinen de behöver medan andra är levande diagnosmätare...

/C
vart efter lag kraven blir hårdare så blir systemeta mer kompliserade & därför blir det svårare att hitta fel. sen så blir kunderna mer kräsna & det ställer helt andra krav på bilverkstan.

för 25 år sedan så akseptera kunderna att bilen kunde vara svårsterter på vinter, eller rycka lite i vissa förhålanden.
för 25 år sedan så behövde man inte så snäva toleranser mellan optimal bränslablandning & för snål bränsleblandning, för att få igenom bilen vid en typning, samt att den extra bränsleförbrukningen brydde ingen sig om. Så man kunde "lösa " det mästa med att bra se till att det fanns bränsle i "överflöd"

sen fick vi "datorer" i bilarna & dessa hadde innte system som övervaka systemena, så felsökning på dom första versionerna av bränsleinsprutning är oftast svårast att felsöka på (tycker ialla fall jag)
nu förtiden så är lagkraven så hårda att man måste ha system som övervaker systemena & detta tycker jag underlätar enormt när man ska felsöka, men det kröver ju också att mekanikern kan bilens system & den felsökningsutrusning man har på verkstan.

det är alltså svårt/ omöjligt att vara duktig på alla bilmärken & det är därför jag är säker på att man inte kan få samma hjälp på en allbilsverksta som på en merksverksta 8kan vara svårt att förstå för dom som inte jobbar med detta dagligen)
av Dicer
Nu är felkoden "Emissioner Serv. Erfordas" fixat på vår V70 -01.
Det var luftmassemätaren som var orsaken (kod ECM250A) och är nu utbytt. Fick höra av meken att dom tidiga modellerna av luftmassemätare inte var speciellt bra och man har en bättre nu.
Sen skulle han torka ur gasspjället för den var lite (ytterst lite) orolig på tomgången innan den stabiliserade sig.

Detta fick bilfirman vi köpte den av bekosta eftersom felkoden kom samma dag vi köpte den...
Plus att den firman såg till att dämparna fram och bromsarna bak byttes redan innan vi hämtade den första gången, av ren goodwill. Där sparade man några sköna slantar. Jag tror dom inte dom tjänade speciellt mycket på den bilen :)
av Mack
Vilken lambdasond är deet jag ska byta. Är väl dom som är framför katalysatorn men är det höger eller vänster?
Användarvisningsbild
av CarMan
Mack skrev:Vilken lambdasond är deet jag ska byta. Är väl dom som är framför katalysatorn men är det höger eller vänster?
den högra i bilens riktning (den för cylinder 1,2,3) (närmast kamremen & hjälpagrigat remen) (på densidan du inte kör bilen)
av Mack
Tackar och bugar. Fick lambdan i fredags och på måndag skall bromsar och Lambdan bytas.
av Mack
Lambdan byttes och felet försvann.
av Hemgårn
Mack skrev:Lambdan byttes och felet försvann.
En Cornelis Vreeswijk-känsla över den där raden! =) "Så släppte jag ner en sond, och felet försvann. Var är det nu,...."

Återigen, ett Monty Python-inlägg. :oops: 8)

Inte mycket idag, hade tänkt tvätta, men[…]

Finns på skroten. Mvh Per

Byta tryckgivare turbo

Du får plocka ut luftfilter burken, losa p&a[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&au[…]