cycler skrev:Så med andra ord så blev det svårare att vara bilmek efter datorn intåg i bilen??
:)
Eller är det så att bilen går bättre med dator och det är något "ont" man måste stå ut med??
Bra sagt CarMan, det kan inte vara lätt att vara mek. Tyvärr är det några som inte får rutinen de behöver medan andra är levande diagnosmätare...
/C
vart efter lag kraven blir hårdare så blir systemeta mer kompliserade & därför blir det svårare att hitta fel. sen så blir kunderna mer kräsna & det ställer helt andra krav på bilverkstan.
för 25 år sedan så akseptera kunderna att bilen kunde vara svårsterter på vinter, eller rycka lite i vissa förhålanden.
för 25 år sedan så behövde man inte så snäva toleranser mellan optimal bränslablandning & för snål bränsleblandning, för att få igenom bilen vid en typning, samt att den extra bränsleförbrukningen brydde ingen sig om. Så man kunde "lösa " det mästa med att bra se till att det fanns bränsle i "överflöd"
sen fick vi "datorer" i bilarna & dessa hadde innte system som övervaka systemena, så felsökning på dom första versionerna av bränsleinsprutning är oftast svårast att felsöka på (tycker ialla fall jag)
nu förtiden så är lagkraven så hårda att man måste ha system som övervaker systemena & detta tycker jag underlätar enormt när man ska felsöka, men det kröver ju också att mekanikern kan bilens system & den felsökningsutrusning man har på verkstan.
det är alltså svårt/ omöjligt att vara duktig på alla bilmärken & det är därför jag är säker på att man inte kan få samma hjälp på en allbilsverksta som på en merksverksta 8kan vara svårt att förstå för dom som inte jobbar med detta dagligen)