Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Jag har kört/kör med Biltemas batterier i mina bilar dom senaste 10åren minst och hittills inte haft några problem med dom.
Det kommer säkert flera "Biltemahatare" att skriva att det är skitbatterier osv. men jag har som sagt inte haft några problem med deras batterier.
av Arnold
vetten skrev:Jag har kört/kör med Biltemas batterier i mina bilar dom senaste 10åren minst och hittills inte haft några problem med dom.
Det kommer säkert flera "Biltemahatare" att skriva att det är skitbatterier osv. men jag har som sagt inte haft några problem med deras batterier.
Har du haft de underhållsfria battrerierna eller de med syra?
av jope84
Sök på batteri test på Google . Testfakta har gjort ett test och biltemas batterier fick nästan sämst i testet. Biltemas fungerar bra när det är mildt väder men vid sträng kyla så tappar det nästan all effekt. Jag skaffade ett Afa pluss till min gammla bil och det lyckades starta bilen vid -27c
av Rådlös
Arnold skrev: "Har du haft de underhållsfria battrerierna eller de med syra?"

Egentligen blir detta en språkfråga om definitioner. Underhållsfria batterier finns inte. Alla batterier kräver laddnig i rätt mängd och på rätt sätt. (Om dom inte är vanliga ficklampsbatterier som inte går att återladda, kol/zink-batterier). Alla blybatterier har någon form av syra, flytande eller i geleform. Vissa batterier, framförallt äldre, var så kallade friventilerade där man kunde fylla på destilerat vatten vid behov. Den typen är mindre vanliga i dag.
Så Arnolds fråga borde vara: Har du haft friventilerade eller slutna batterier? Vad som är bäst av dessa två är däremot en fråga om hur man kan, vill och har möjlighet att sköta batterierna.

Någon nämnde också att Biltema-batterierna inte höll måttet i kyla. Det finns standarder för så kallade köldstartbatterier. Det skall gå att läsa ut köldkapaciteten, (Jag kan inte detta utantill, men en Googling på dom vanligaste större batterimärkena torde ge besked). Kan inte den eventuella försäljningsplatsen ge besked om detta, så skall man nog välja en annan butik. Låt vara att det bara är ett tabellvärde, men dom skall kunna visa upp det i alla fall. Så plugga på i förväg vad siffrorna betyder. :wink:
Exempel: Ett billigt batteri kan innehålla 75 Ah, och ett annat (vanligtvis dyrare) kan också innehålla 75 Ah, men med dokumenterat bättre köldstaregenskaper. Bor man i norra Sverige och kör ofta på vintern, så väljer man det senare.

Tänk också på generatorns kondition och storlek, samt den utrustning som finns i bilen. Extraljus, stora stereoanläggningar, kupévärmare etc. etc. drar också energi.
av xxargs
CCA-värdet brukar så för hur många ampere man kan ladda ur batteriet när batteriet är -18 grader C kall under 30 sekunder och utan att spänningen går under 7.2 Volt.

har för mig att de flesta av biltemas batterier har CCA-värdet angivet idag

Sedan gör givetvis inte biltema egna batterier utan gör som 90% av alla andra säljare av 'battermärken' att det köps från ett par stora batteritillverkare förlagda i Kina...
Användarvisningsbild
av Nexus
har bara 280 cca på mitt 70Ah Jula batteri men klarade lätt förra stänga vintern .Starta så snällt varje morgon :D (ingen motorvärmare)
Minst 500 i cca säger de som vet men mitt fungerade :P
av Rådlös
Det är ju så att bilbatterier har en beräknad livslängd, även om 1 - 2 år räknas som batteriernas "ungdomstid" då dom är friska och starka. På sin ålderdom har dom inte alls lika imponerande värden.
Jag kan inte säga vad ett bilbatteris beräknade livslängd är, men backupbatterier i telecomstaioner och liknande anses ha en livslängd på 10 år. Då skall man veta att där är miljön idealisk med jämn låg temperatur och kontrollerad luftfuktighet, och ständig laddkontroll etc. etc. Är dom friventilerade så finns det automatisk vattenpåfyllning. Detta är en miljö som ett bilbatteri aldrig kommer i närheten av. (Jag har sett batterier som var över 13 år på en telestation, och dom fungerade utan problem trots den beräknade åldern).
Så ni som tycker Biltemas batterier är sk*t, det beror mycket på hur dom sköts och hur dom får jobba. I en annan miljö kanske dom hade blivit mycket äldre?

Har kollat med felkoder? Har för mig att allt[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad fö[…]

Ökad komfort med 17”

@Dejan195 235/55R18 kanske kunde vara någo[…]

Jag håller med dieselkenneth , jag har sj[…]