Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har problem med att däcken bak slits på konstigt sätt. De blir nämligen vågiga och felet återkommer ett tag efter hjulinställning. Har haft inne bilen till verkstad och de säger att de inte hittar något mekaniskt fel dvs ingen bussning eller likande som behöver bytas. Ska tilläggas att bilen rullat 34000 mil så jag trodde att det kanske var någon del som behövde bytas som blivit "gamma och trött". Tar tacksamt emot tankar om vad som kan vara orsak till de vågiga däcken.
Jag har råkat ut för det där några gånger på vinterdäck, verkar inte finnas någon bra förklaring.
Fel toe-inställning säger en del men det hade jag inte..
Har det väl börjat så blir det bara värre med tiden :-/
Slitna stötdämpare misstänker jag förvärrar problemet när väl däcken börjar studsa på "vågigheten"
Möjligen startas alltihop av att däcktillverkarna gör gummiklackarna olika långa för att jämna ut bullret frekvensmässigt. Typ lång-kort-lång-kort klack längs periferin. Isåfall skulle olika däckfabrikat kunna vara mer eller mindre benägna att bli vågiga.
Däcktrycket spelar antagligen roll men jag har fått problemet både vid relativ lågt och högt tryck..
Hade så på min v70 m michelin däck
Vågig oregelbunden förslitning
Som handflator
Visade sig vara framhjuls inställning i kombination med tokslitna bussningar, främre länkarmsinfästning bak
Verkar vara lurigt med de bakbussningarna. Min gjorde samma ungefär från 10-12 000mil och hade inte gått sönder eller nåt men verkar blivit för mjuka. Byte löste problemet.

Kolla även så bakfjädrarna är hel och inte saknar nåt varv på nån sida…
Nästa elbil från Volvo?

Volvo vill bli mer "premium". En del av […]

Godkväll vänner. Först en fr&arin[…]

Hej allesammans! Läst om många problem[…]

Snedslitna däck V70-2012

Verkar vara lurigt med de bakbussningarna. Min gjo[…]