- mån 05 sep 2011, 20:12
#563522
Sitter och kikar efter ny bil och V70 är ett av alternativen, är dock lite fundersam över de två 2,4D-motorerna.
Vad jag förstått så är det 2,4D 163HK/340NM fram till och med MY09 och MY10 så var det 2,4D 175HK/420NM som gällde för att till MY11 bli D3 och iom det minskades motorvolymen till 2 liter. Är hur som helst 09/10 jag kikar på. Med polestar blir de ganska likvärdiga med MY09 på 205HK/450NM och MY10 på 195HK/460NM.
Så rent kraftmässigt är det nog ganska hugget som stucket, kikar för övrigt på manuell och det verkar skilja runt 1000:- i årsskatt till MY10 fördel.
Men hur är det med bränsleförbrukningen, enligt specar ska MY09 dra 0,67 blandad körning och MY10 0,6 blandad körning. Är det något som speglar verkligheten?
Är det bättre gång och ljudnivå i nån av dessa två eller finns det något annat som gör att den ena är att föredra framför den andra?
På V50 D2/D3/D4 MY12 måste man trycka in kopplingen till torpedväggen i stort sett för att kunna starta bilen, är någon av dessa två utrustade med den idiotiska funktionen?
Vad jag förstått så är det 2,4D 163HK/340NM fram till och med MY09 och MY10 så var det 2,4D 175HK/420NM som gällde för att till MY11 bli D3 och iom det minskades motorvolymen till 2 liter. Är hur som helst 09/10 jag kikar på. Med polestar blir de ganska likvärdiga med MY09 på 205HK/450NM och MY10 på 195HK/460NM.
Så rent kraftmässigt är det nog ganska hugget som stucket, kikar för övrigt på manuell och det verkar skilja runt 1000:- i årsskatt till MY10 fördel.
Men hur är det med bränsleförbrukningen, enligt specar ska MY09 dra 0,67 blandad körning och MY10 0,6 blandad körning. Är det något som speglar verkligheten?
Är det bättre gång och ljudnivå i nån av dessa två eller finns det något annat som gör att den ena är att föredra framför den andra?
På V50 D2/D3/D4 MY12 måste man trycka in kopplingen till torpedväggen i stort sett för att kunna starta bilen, är någon av dessa två utrustade med den idiotiska funktionen?