Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sitter och kikar efter ny bil och V70 är ett av alternativen, är dock lite fundersam över de två 2,4D-motorerna.

Vad jag förstått så är det 2,4D 163HK/340NM fram till och med MY09 och MY10 så var det 2,4D 175HK/420NM som gällde för att till MY11 bli D3 och iom det minskades motorvolymen till 2 liter. Är hur som helst 09/10 jag kikar på. Med polestar blir de ganska likvärdiga med MY09 på 205HK/450NM och MY10 på 195HK/460NM.

Så rent kraftmässigt är det nog ganska hugget som stucket, kikar för övrigt på manuell och det verkar skilja runt 1000:- i årsskatt till MY10 fördel.

Men hur är det med bränsleförbrukningen, enligt specar ska MY09 dra 0,67 blandad körning och MY10 0,6 blandad körning. Är det något som speglar verkligheten?

Är det bättre gång och ljudnivå i nån av dessa två eller finns det något annat som gör att den ena är att föredra framför den andra?

På V50 D2/D3/D4 MY12 måste man trycka in kopplingen till torpedväggen i stort sett för att kunna starta bilen, är någon av dessa två utrustade med den idiotiska funktionen?
jag kan tycka att my10 går tystare än äldre och dom äldre har haft lite strul med remspännare som havererar så summan av detta så är en 10a att föredra lägre förbrukning mindre diesel knack och lägre skatt det med kopplingspedalen kan jag inte svara på för den trycker man ner reflexartat när man startar bilen en funktion som har suttit i amerikanare i decenium men inte har börjat komma förrens nu men jag tror den finns på dom med drive och 2.0f har funktionen i alla fall
Jag hamnar på 0,63 med min MY10 2,4D Automat. Ca 30% stad och 70% landsväg. V70n har samma funktion med att du måste trycka ner kopplingen för att starta. Den 5 Cyl dieseln i MY2010 är en "helt" ny motor. Läs mer om nyheterna den bringar här: http://www.teknikensvarld.se/nyheter/09 ... /index.xml
Motorn som sitter i D5an är identisk och motorerna har samma vridmoment. 2,4d:n saknar dock ett turboaggregat samt 30 hk.

Motorn har väldigt trevlig gångkultur och är på det stora hela en väldigt lyckad spis i v70n om du frågar mig.
jag har my10 2,4d och är riktigt nöjd med kraften som finns i motorn är oxå lite nyare motorgeneration, sen är skatten billiare på my10
Har jämfört tre generationer D5, vilken väl egentligen är mer lik 2,4D, då det är samma slagvolym. De var ju lite nyare, men där gällde i alla fall att ju nyare version, desto mindre "lastbilsvarning" när man drog igång den.
Låter som om det är MY10 som gäller mao både vad gäller motor och bilen överlag, måste försöka hitta en och testa om det fungerar med kopplingen och start av bilen först bara. På V50 fungerar det inge bra med kopplinghistorian vid start för mig iaf så hoppas det fungerar bättre på V70. :)
Bosa skrev:Låter som om det är MY10 som gäller mao både vad gäller motor och bilen överlag, måste försöka hitta en och testa om det fungerar med kopplingen och start av bilen först bara. På V50 fungerar det inge bra med kopplinghistorian vid start för mig iaf så hoppas det fungerar bättre på V70. :)
Har en MY10 Manuell och det är min första disel och varför har jag inte köpt en sådan tidigare? Jag är skitnöjd skiljer ca 1dl mellan auto o manuell låda.
Kopplingspedalen är jag van vid då jag har en MY05 Mustang GT Manuell med samma funktion och det var bökigt första dagarna sen så satt det i ryggen.
Kan jämföra med startknappen, söker efter den både i min andra v70 my01 och i mussen så man vänjer sig snabbt.
Tian har dessutom en snyggare grill :)
Min MY09 snittar nog 0,73-0,75. drar nog en dl mer om man kör mycket stad och ner mot 0,6 om man kör harmonisk landsväg. När det gäller kopplingen så måste den vara i botten annars startar inte motorn. Man vänjer sig ganska snabbt.

Bilen är till salu om du är intresserad av en precis inkörd MY09 2,4D med Polestar.

/Magnus
Ska förhoppningsvis få tillfälle att prova en V70II Drive till veckan, är mest för att få känna på kopplingen. Tvivlar på att jag kommer gilla den motorn i V70II även om jag tyckte den fungerade riktigt bra i V50, är ju lite skillnad på storlek.
Byta kylare?

Gäller en V70 XC 2,4T automat Måste ma[…]

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

Idag har den fått laddaren inkopplad igen. S[…]

Jag gjorde det själv på en V60 för[…]