Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av stooges
Har för mig att den främre lamdan (regler) ej finns hos biltema utan endast den bakre (diagnos).
Mekonomen tar 2100.- om jag minns rätt.
av monza
Om jag ger mig på lmm för rengöring, räcker det med att dra säkringen för motorstyrsystemet eller ska jag lossa batterianslutning?
av S80Frälst
LITA aldrig på en felkod utan att klura lite till... (endast om verkstan garanterar att detta löser dina problem) gör de det så byt men jag kan lova huvudet på att de inte gör det utan du riskerar att få byta mer o mer o mer...
Gör ren din LMM till att börja med det är i princip gratis och ger samma felkod som du beskriver.
Den som säger att "byt detta så fixar det sig" skall oxå stå för det vilket de INTE kommer att göra, testa så får du se... PM:a mig gärna så kan vi utveckla det mera
Väldigt smart och ett riktigt bra tips till oss alla. När lampan började lysa, så märkte jag att bilen dog på tomgång.
Eller rättare sagt när jag kopplade, Var tvungen att hålla igång bilen genom att gasa hela tiden.
Så jag tog bort lm och började rengöra lite grann med Brakeleen, samt så tog jag bort minus kabeln ifrån batteriet.
Bilen dog inte längre under tomgång, Och lampan slocknade. Yes tänkte jag. Men nästa morgon när jag skulle starta bilen, så kom fel medellandet fram. Och ikonen började lysa igen. :(.
Men jag har inget problem med tomgången nu iaf.
av S80Frälst
Köpte begagnad ifrån jb bildemontering, Pratade med en kille där, Och han sa att det fanns typ bara en modell, till just min bil, Fast det var någon siffra som inte stämde. Köpte och fick hem den. Bytte,Nollade och det verkade bra. Skulle köra ut ifrån garaget
så började det lysa igen, Kan den jag fått vara trasig med, För det fanns ju inget emballage i kartongen när jag fick den. Hmm.. undrar vad man ska göra nu ?
Användarvisningsbild
av hollan
S80Frälst skrev:Köpte begagnad ifrån jb bildemontering, Pratade med en kille där, Och han sa att det fanns typ bara en modell, till just min bil, Fast det var någon siffra som inte stämde. Köpte och fick hem den. Bytte,Nollade och det verkade bra. Skulle köra ut ifrån garaget
så började det lysa igen, Kan den jag fått vara trasig med, För det fanns ju inget emballage i kartongen när jag fick den. Hmm.. undrar vad man ska göra nu ?
som jag skrev så måste det vara samma artikelnummer stämmer inte någon siffra så är det de som är felet
av Omek
oldtimersmc skrev: (endast om verkstan garanterar att detta löser dina problem)
Ingen professionell verkstad jobbar så.
Och kan man GARANTERA så har man redan bytt och provat = Läge att hämta ut bilen utan lagning....

Man lämnar preleminära felsökningsbesked.

"Mest troligt."

För du VET INGET MED SÄKERHET tills det funkar.
Och då har du förhoppningsvis facit...

Allt du kanske vet är att det är BILLIGARE FÖR KUNDEN ATT PROVA ETT BYTE INNAN MAN LÄGGER NER MER TID PÅ FELSÖKNING OCH BLOTTLÄGGNING AV KABELMATTOR?
av oldtimersmc
Nu är det mek inte o mek

OM en professionell verkstad säger att det ÄR det här felet då Är det det felet i annat fall så är det inte en professionell verkstad utan spåkärringar som tror en massa och då så har jag inte fått den tjänst jag betalar för.

Om jag vänder mig till en märkesverkstad som tar mer än 1000kr i timmen så förväntar jag mig att man löser mina problem inte att man byter ut komponent efter komponet på min bekostnad som yra höns.

Du köper en tjänst ett kunnande och då har du rätt att kräva att få det i annat fall så skall du inte betala, så är det i hela näringslivet.
av MatsP
Efter att motorlampan lyst sen i våras på min S80 140 hk -00 så har jag försökt att lösa problemet själv.
Inköp av felkodsavläsare från Biltema visade främre lambda sond.
Resistansmätning av förvärmningen på sonden visade 2 ohm (1 ohm enligt specifikationen) så av det blev jag inte säker på att det var felet.
Begagnad sond kostar ca 1000 kr och en ny 2400 kr. Inte lönt att chansa på en begagnad.
Demontering av sond verkar enkelt men kräver ett specialverktyg.

Det slutade med att jag nu lämnade in bilen till volvo där de snabbt bytade sonden för totalt 3500 kr. Man kan väl i efterhand säga att det inte är lönt att spendera en massa egen tid för en tusenlapp. Lämna in bilen direkt och slipp bekymra dig
Användarvisningsbild
av wissel
oldtimersmc skrev:Nu är det mek inte o mek

OM en professionell verkstad säger att det ÄR det här felet då Är det det felet i annat fall så är det inte en professionell verkstad utan spåkärringar som tror en massa och då så har jag inte fått den tjänst jag betalar för.

Om jag vänder mig till en märkesverkstad som tar mer än 1000kr i timmen så förväntar jag mig att man löser mina problem inte att man byter ut komponent efter komponet på min bekostnad som yra höns.

Du köper en tjänst ett kunnande och då har du rätt att kräva att få det i annat fall så skall du inte betala, så är det i hela näringslivet.
Så rätt så rätt. Titta bara på dom amerikanska Konsumenterna, dom godkänner inga Spåtanter i verkstäderna. Dessutom GALLskriker dom när något är fel från början, typ Spaghetti Spjällen fram till 2001. Amerikanska konsumenterna fick sina utbytta utan snack men i Sverige = Pyttsan.
Vi är alldeles för snälla.... läs: Die Dumme Schwede.......
av S80Frälst
Dom hade visst skickat fel lambda till mig. Fick rätt idag, Nu har jag bytt och alla siffrorna stämde, Nu lyser inte lampan längre, Hoppas att det håller i ;)
Tack ska ni ha för kommentarerna.

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]