- tis 06 sep 2011, 22:51
Hej,
Till att börja med så hörs tickande och inte knackningar. Tickandet hörs både när bilen är varm som kall. Tickandet följer med varvtalet, dvs ju högre varvtal desto snabbare tickande.
Vissa dagar hörs det mer än andra. Jag kan inte säga att det låter som en diesel men tickar gör det.
Tickandet kan ibland få en högre karaktär efter lite hådare körning. Å det tickar HÖGT.
Tickandet är väldigt svårt att lokaliser med huven uppe, dock så hörs det väldigt tydligt inne i cupén.
Tickandet kvarstår även om jag trycker ner kopplingen.
Saker som är åtgärdade:
Ny packningsats mellan grenrör å block, ny packning mellan grenrör å turbo samt turbo och downpipe.
Och grenröret sitter fast, jag lovar.
Olje byte är gjort två gånger på 150 mil samt tändstift 1:a servicen.
Senaste oljan var Castrol SLX professional 5W30, Volvo rekomendation.
Hon har rullat 7500 mil och är i sina bästa dagar, eller tja inte riktigt just nu! :evil:
Vad är det som gör att Bettan tickar?
Kan de vara den beryktade och omtalade VVT-enhet som har kastat in handduken?
Tacksam för alla svar och ideér.
/ pire
Till att börja med så hörs tickande och inte knackningar. Tickandet hörs både när bilen är varm som kall. Tickandet följer med varvtalet, dvs ju högre varvtal desto snabbare tickande.
Vissa dagar hörs det mer än andra. Jag kan inte säga att det låter som en diesel men tickar gör det.
Tickandet kan ibland få en högre karaktär efter lite hådare körning. Å det tickar HÖGT.
Tickandet är väldigt svårt att lokaliser med huven uppe, dock så hörs det väldigt tydligt inne i cupén.
Tickandet kvarstår även om jag trycker ner kopplingen.
Saker som är åtgärdade:
Ny packningsats mellan grenrör å block, ny packning mellan grenrör å turbo samt turbo och downpipe.
Och grenröret sitter fast, jag lovar.
Olje byte är gjort två gånger på 150 mil samt tändstift 1:a servicen.
Senaste oljan var Castrol SLX professional 5W30, Volvo rekomendation.
Hon har rullat 7500 mil och är i sina bästa dagar, eller tja inte riktigt just nu! :evil:
Vad är det som gör att Bettan tickar?
Kan de vara den beryktade och omtalade VVT-enhet som har kastat in handduken?
Tacksam för alla svar och ideér.
/ pire