Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rd350
#564387
Repmetoden som visas är ej godkänd, själv använder jag den på gräsklippare och annat som inte hör hemma på vägen! Har ej varit godkänd på minst tio år, däcket ska alltid av från fälg och pluggas innifrån.
av kamilenski
#564390
rd350 skrev:Repmetoden som visas är ej godkänd, själv använder jag den på gräsklippare och annat som inte hör hemma på vägen! Har ej varit godkänd på minst tio år, däcket ska alltid av från fälg och pluggas innifrån.
Var står det?

Och jag kan tänka mig problem då man kör i 200 knyck. Kollade dessutom på den lokala bilverkstad vad det skulle kosta att åtgärda. DE kör med samma!!!
av segfault
#564412
Kan även jag bekräfta att däckverkstader kör med den där pluggmetoden. För mig tittade de inte på insidan. Ibland tror jag det är bättre att låta skruven, spiken sitta kvar, om man skall nodlaga för att bara ta sig hem (dvs med sprayburkslagning).
av *pettson*
#564425
Proffesionell reparation görs inifrån. Men att utföra den typen av reparation på saker som inte brukar rulla på vägen är också lika illa om vi ska hårddra det, nu nämns ju gräsklippare och där är ju inget direkt däcktryck att tala om eller för den delen axeltryck, men det är nog enda stället där det är acceptabelt egentligen. Många använder detta till jordbruksmaskiner eftersom det är smidigt jämfört med att kränga av och framförallt med tanke på priset för att köpa nya däck. Det som är problematiskt är att man rör så mycket på slitbanorna att hålen vidgar sej, på t.ex styrhjul på äldre traktorer och tröskor, även på drivhjulen. Vagnar har såna tryck vid fullast att det är direkt olämpligt att överhuvudtaget använda ett lagat däck oavsett metod. Trots detta så används metoden att laga utifrån i hela vårt långa land på diverse ställen och det verkar hålla då det absolut inte rapporterats varesej olyckor eller annat om sånt . Sålänge man aldrig glömmer att det är ett reparerat däck och kör därefter så ska det absolut inte vara någon fara. (med ett reparerat däck kör man inte i 160km/ h oavsett om det är lagat inifrån eller utifrån då det hursomhelst är skadat och inte likvärdigt med ett oskadat oavsett vilket håll det är reparerat ifrån).

Det man däremot funnit som nu polisen ska uppmärksamma om är att en mycket stor andel av svenska folket åker runt med så lågt däcktryck i bilarna att det är att jämföra med punktering. Att bilarna helt enkelt tappar en stor del av sina manövreringsegenskaper just på grund av att ingen orkar kolla däcktrycket.

Det som ska bli mycket spännande tycker jag, är att se hur man ska berätta för en bilägare vilket däcktryck det ska vara i däcken när bilen blivit 15år gammal eller ibland äldre. Däcktrycken som anges i bilens manual eller på etikett på bilen hör till den däcktyp som fanns tillgänglig när bilen var ny. Idag är däcken helt annorlunda konstruerade och kräver just annorlunda däcktryck. Att då göra som etiketten säger eller handboken säger, det löser inte problemet. Naturligtvis är det bra att dom som ligger under i tryck får upp trycket till angivet men där slutar också det som är bra. Att däremot få upp trycket till vad DÄCKfabrikanten anger. Det är en annan femma. Det ska både göra bilen säkrare och göra så däcken håller längre. Frågan är nu vilken lista som man ska utgå ifrån i kontrollen?
Dom värden som står på bilen eller i manualen, eller dom som däckfabrikanten säger? Eller ska man generalisera?
Ja jag vet inte men det lär väl märkas..
av rd350
#564449
kamilenski skrev:
rd350 skrev:Repmetoden som visas är ej godkänd, själv använder jag den på gräsklippare och annat som inte hör hemma på vägen! Har ej varit godkänd på minst tio år, däcket ska alltid av från fälg och pluggas innifrån.
Var står det?

Alla verkstäder vet om att det är förbjudet, att dom sedan ändå använder sig av metoden är en annan sak.....
Användarvisningsbild
av vetten
#564482
Jag har ännu inte sett någon lagtext som säger att det är förbjudet. Antar att detta är en "hörsägen" som så mycket annat, men om någon kan visa upp en lagtext eller länk till en sån här så ok, men som det är nu så tror jag faen inte på det.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
Användarvisningsbild
av SvenB
#564484
Det ÄR förbjudet sedan lång tid tillbaka att laga ett däck utifrån. Man vet inte hur skadad corden är om man inte tar av däcket. Jag vet att många verkstäder trots detta utför det, men på bilägarens ansvar.

vetten, här är EN källa:

http://www.dackspecialisten.se/web/arti ... artID=1007
av I.H.P
#564503
Jag hittade inte var i länken det står att det är förbjudet att reparera utifrån?

//Björn
Användarvisningsbild
av vetten
#564555
KKR skrev:Det ÄR förbjudet sedan lång tid tillbaka att laga ett däck utifrån. Man vet inte hur skadad corden är om man inte tar av däcket. Jag vet att många verkstäder trots detta utför det, men på bilägarens ansvar.

vetten, här är EN källa:

http://www.dackspecialisten.se/web/arti ... artID=1007
Vad en däckfirma skriver är väl inte lag heller. Bättre bevis behövs ex.vis lagtext.
Användarvisningsbild
av SvenB
#564663
Måste allt vara reglerat i lag? Om en biltillverkare exempelvis kräver att en komponent måste bytas ut när den går sönder betyder väl inte att det är ett "lagkrav". Samma med däcktillverkare, eller? Jag har, då det var "tillåtet" att laga med "lakritsremmar", råkat ut för flertalet däckseparationer på mina taxibilar. Till slut så slutade jag be däckfirmor att laga på detta sätt redan innan de egentligen inte fick göra så. Men fortsätt ni med era "lakritsremmar" ni. Men ta inte med er för värdefull last om ni skall köra fort, en däckseparation är inte kul i hög fart. En seriös däckfirma vet om detta, därför "länkade" jag till en sådan. Men om du kommer in och KRÄVER att de skall göra en "nödreparation" med "lakritsrem" kanske de gör det, de kanske har grejorna kvar. Det går ju fort så de tjänar nog bättre på det, men frågan är om du gör det.

Gjorde kontakterna lite större och då g[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]

Renoverad differential till Volvo AWD. Passar f&o[…]