Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rellac
#561634
StringerBell skrev:
Rellac skrev:
StringerBell skrev:
Känns överdrivet. Klart man skall kunna hyra en kärra för att köra lite plank utan att uppgradera körkortet.

Jag tycker reglerna är bra som dom är.
Jag ställer mig till skaran som anser att BE-behörighet skulle behövas så fort du kopplar en kärra.
Spoiler »
Lägg in det på ordinarie körkortsutbildningen i stället. Om man inte kan surra last blir det inte säkrare av att folk lägger det på taket, eller har bräder som sticker ut genom bagageluckan. Eller att man överlastar bilen med kakel eller cement.
Ingår inte lastsäkring som ett moment i dagens utbildning redan?

Dock hjälper inte nya utbildningar de som redan har körkort. Här borde man ju anamma det som redan införts i den tunga fordonstrafik, dvs fortutbildning. Skulle kunna vara ett krav för att få behålla körkortet tex.
erikn skrev:
*pettson* skrev:Problematiken med backningen är värre än så Det behövs inte ens ett släp för att väldigt många inte ska kunna backa bilen annat än rakt bakåt.
Då min egen verkstad hemma har en krokig infart med lite nedfart och sväng samtidigt så har det ställt till det för dom absolut flesta som ska backa bort sin bil efter besöket oavsett ålder. Sträckan är hela 20 meter och verkar vara omöjlig då folk bevisligen inte kan backa efter speglar och inte heller genom att vända sej om.
I princip håller jag med dig. Många har väldigt svårt för att backa eller manövrera bilen på trånga platser. Jag använder nog speglarna för mycket, jag borde kolla mer över axeln bakåt.

En av de svåraste backningar jag gjort någon gång var när jag skulle upp för en liten backe på vintern, backen går snett upp från vägen och en liten kärra som knappt syns bakåt vare sig i bakruta eller speglar. Första gången fastnar jag pga halkan. Det flertal gånger till jag testar innan jag lyckas är att kärran vrider sig för mycket i sidled innan jag hinner parera då jag måste ta sats för att komma upp för backen. När den dök upp i spegeln var det för sent att parera. Det var rätt frustrerande att aldrig komma upp. Men det är många år sedan nu.
Den svåraste backning jag gjort hittills var en blind 90graders vänster back som skulle träffa en lastport nedbyggd i marken, tajt till långsidan. Med 24 meters ekipage då. Men jag ska inte gnälla, det kunde ju varit en högerback istället. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av StringerBell
#561714
Rellac skrev:
StringerBell skrev: Lägg in det på ordinarie körkortsutbildningen i stället. Om man inte kan surra last blir det inte säkrare av att folk lägger det på taket, eller har bräder som sticker ut genom bagageluckan. Eller att man överlastar bilen med kakel eller cement.
Ingår inte lastsäkring som ett moment i dagens utbildning redan?
Det tror jag inte. I alla fall inte i uppkörningen.
Rellac skrev:Dock hjälper inte nya utbildningar de som redan har körkort. Här borde man ju anamma det som redan införts i den tunga fordonstrafik, dvs fortutbildning. Skulle kunna vara ett krav för att få behålla körkortet tex.
Frågan är hur stort problem det är. Du kan ju som yrkesman se en massa skräckexempel, men när det kommer till kritan så är ju frågan hur många olyckor det egentligen orsakar.
Användarvisningsbild
av apersson850
#564381
Det dråpligaste är väl att ett ekipage, där bilen har en totalvikt på 3500 kg, och alltså fortfarande kvalar in som personbil, kan dra en släpkärra med en totalvikt på 750 kg, och därmed alltid räknas som lätt, utan att kombinationen på 4250 kg räknas som tung. Men om bilen väger 3400 kg och kärran 850 kg, då blir dessa 4250 kg plötsligt 750 kg över gränsen för en lätt fordonskombination.

Ett alternativ som väl är något mer realistiskt än att kräva BE för samtliga kombinationer med släpfordon är att kräva BE för alla kärror tyngre än 750 kg. Samtidigt stryker man då alla krav utom bilens tekniska dragviktsbegränsning. Ev. inför man (något som det också finns förslag på) en maximal totalvikt på släpfordonet för BE, där man sätter den till 3500 kg. Max tågvikt skulle då bli 7000 kg, för något som får framföras med BE.
Vill man köra tyngre finns redan i en del länder en C1E (eller vad det nu kallas), som gäller för en tyngre bil än 3500 kg, men inte för fullstor lastbil. C1 skulle också kunna användas för de som vill köra husbilar på över 3500 kg, men inte behöver köra en lastbil med totalvikt på 32000 kg, exempelvis.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#564416
Är det någon som har en uppskattning över hur många husvagnsägare det är som har behörighet för tungt släp?
Användarvisningsbild
av Camel
#564428
StringerBell skrev:Är det någon som har en uppskattning över hur många husvagnsägare det är som har behörighet för tungt släp?
Svårt att hitta uppgifter på det. Jag har tidigare läst en del material rörande förarbetena till ändring av regelverket. Bl.a. finns det "Delbetänkande av 2007 års körkortsutredning SOU 2007:33":
http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/0 ... 7e2d99.pdf

Där finns några intressanta uppgifter i trådämnet men det finns inget direkt svar på din fråga. År 2007 fanns det 230.000 husvagnar och 155.037 körkortsinnehavare med BE, ABE, BEC och ABEC. Men det finns ju ingen direkt koppling mellan dessa grupper.

Läs även "Slutbetänkande av 2007 års körkortsutredning". Där finns mycket info om trådämnet.
http://www.regeringen.se/content/1/c6/1 ... 60fc9c.pdf


Några uppgifter ur delbetänkandet:

4.3 Fakta och statistik om släpvagnar
-Det finns cirka 2,2 miljoner bilar med dragkrok i trafik i Sverige.
-Total sett fanns 863 165 släpvagnar i trafik vid utgången av 2006.
-Antalet husvagnar är totalt cirka 230 000 stycken.
-Cirka 97 procent av befintliga husvagnar har i dag en totalvikt som är i intervallet t.o.m. 1 600 kg. Den största andelen husvagnar befinner sig i intervallet t.o.m. 1 200 kg.


4.5 Uppgifter om antal körkortsinnehavare
-Antalet personer som den 1 januari 2007 hade B-behörighet var 5 777 554.
-Antalet innehavare av behörigheterna BE, CE och DE var vid samma tidpunkt 508 656.
-Antalet personer som hade behörigheterna BE, ABE, BEC och ABEC var 155 037.
-Under 2006 förvärvade cirka 4 500 personer BE-behörighet.


4.6 Trafiksäkerhetsaspekter
de statistikuppgifter som finns rörande släpvagnskörning är bristfälliga och inte möjliggör några långtgående slutsatser. Det finns inte stöd för att de fordonskombinationer som ligger i intervallet 3 500–4 250 kg oftare är inblandade i olyckor. Tvärtom är det de lättare ekipagen, vilka även med de nya reglerna enbart kommer att kräva B-behörighet, som oftast har varit inblandade i en olycka.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#564435
Intressanta uppgifter.

Det som förvånar mest är väl:
-Cirka 97 procent av befintliga husvagnar har i dag en totalvikt som är i intervallet t.o.m. 1 600 kg. Den största andelen husvagnar befinner sig i intervallet t.o.m. 1 200 kg.
När jag kikar runt på Kabes, Solifers och Polars utbud måste man hålla sig på ungefär den lättare tredje delen för att köra med vanligt B-körkort. Under 1200 är knappt att tänka på alls nuförtiden.
av charta360
#564749
Så som jag läser det så verkar det som om att en Ford Focus, Scorpio eller annat skulle vara än sämre (mer trafikfarlig) dragbil med sin specificerade vikt p.g.a. att t.ex. en XC70II klarar mer.

Jag, med enbart B kort, skulle vara mindre risk i trafiken om jag kör en XC70 med max släpvagnsvikt jämfört med en Ford Focus med max släpvagnsvikt och i båda fallen maxlast. Om vi tar bort denna 3500kg gräns. Det blir då en skillnad på nästan 1500kg när man jämför de två bilarna. Det låter för enkelt.

Gränsen som olyckligtvis i dagsläget är på 3500kg är då ett problem, men att den gränsen är gammal och kanske inaktuell gör inte att man kan anta att de andra bilarna är mindre 'trafiksäker' när de drar sin maximala släpvagnsvikt.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]