PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av perfel01
Hej

Har skaffat jobb inför hösten.

Har två avdragna bultar inne i blocket till vattenpumpen på en B20. :cry:

Skiten satt som berget och även om jag vet att man skall vara försiktig så rök dom ändå. En bult sitter millimeter innanför hålet och den andra drygt centimetern. Den tredje släppte. Den fjärde sitter fortfarande kvar med mer eller mindre runddragen skalle. Sannolikt har 40 år gjort sitt alternativt har någon annan dragit åt bultarna med 2 meter långt spärrskaft.

Är det ok att borra ur bultarna och och gänga om med heli-coil eller motsv. Har jag tur kan jag rädda befintliga gängor. Sannolikt sitter som så hårt att urborrning är det är enda alternativet. Svinpittar tänker jag inte använda. Jag kommer åt bra med maskinen. Tänkte förborra ett mindre hål först för att sedan gå på med ett större för att få bättre riktning med maskinen. Ok?

Något annat att tänka på eller tips på lösning?

//Per
av perfel01
Hej

Bultarna sitter en bit in i blocket och efter att pratat med lite folk så funkar naturligtvis urborrning och heli-coil men annars rekommenderas att införskaffa vänsterskärande borr.

1. Värm hål och bult med någon riktad gaslåga av något slag.
2. Låt svalna eller kyl med kylspray.
3. Upprepa några gånger och ha tålamod.
4. Slå ett märke i bulten med en körnare så att borret tar direkt.
5. Börja borra med en mindre dimension.
6. Den avslagna bulten släpper och kommer ut med borrmaskinen.
7. Gör rent gängor och fortsätt arbetet.
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]