Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

okej. Tack för att ni tar er tid o hjälpa mig. Har inhandlat en krans idag. Kanske byter den på jobbet imorgon.

Jag har inte EN ända felkod i hela bilen. ABS lampan lyser/blinkar ej,
Och STC lampan i panelen blinkar/lyser inte heller.. Så det är därför jag är tveksam.

Har ju aldrig haft en bil förut med STC. Kompisen har ju en v70 -04 som har antispinn, och när den går i så låter det ju inget,, bara typ att motorn stryps. Trodde det va så det skulle hända när stc går i. För det är väll samma sak som antispinn?
Så tror jag inte det är, när du kör långsamt så går även STC in och bromsar hjulet som spinner.
Låter som nån kastar smågrus i hjulhuset ungefär.
När du kör fortare så stryper den bara motoreffekten.
STC-systemet består av två delar, stabilitetskontroll (Stability Control) och dragkraftskontroll (Traction Control). Stabilitetsfunktionen använder motorstyrenheten (ECM) för reglering. Dragkraftsfunktionen och TRACS fungerar på samma sätt,

Dragkraftsfunktionen är integrerad med ABS-systemet.
Systemet är främst avsett som starthjälp på halt underlag i hastigheter upp till ca 40 km/h. I hastigheter över 40 km/h har dragkraftsregleringen mycket begränsad funktion.
När tändningen slås på är alltid dragkraftsfunktionen inkopplad. Funktionen kan vara urkopplad med strömställaren för STC, vilken är placerad på den nedre delen av klimatstyrenheten (CCM).
Om ABS-styrenheten registrerar via framhjulens hjulsensorer att något av drivhjulen spinner fortare än det andra, så stängs SV-ventilen (1) och hydraulpumpen (3) startas så att bromsvätskan pumpas till det slirande hjulets bromsok. Därmed byggs ett tryck upp i bromskretsen och bromsen ansätts exakt så mycket som behövs så att drivkraften fördelas mellan drivhjulen, så att det hjul som har bäst fäste får störst drivkraft mot underlaget. Regleringen fungerar oberoende av effektuttag på motorn.
Och på min lyser ju den lilla indikatorlampan på STC knappen direkt vid start.
Sen får man hålla inne den 1 sekund eller 2 tills den slocknar. Och då kommer även meddelande i DIM om att STC är avstängt.
dieselmagnus skrev:Japp STC är antispinn och stryper bara motorn vid spinn
På S/V40 stryps bara motorn vid hjulspinn.
På AWD -01 bromsas det framhjul som spinner (mest) med hjälp av bromsen, "elektronisk diffbroms".
Det e ju klart att du inte får en felkod, för bilen är ju detta helt nornalt, att ett hjul spinner eller står still, systemet reagerar precis som det skall. Tyvärr går det inte att lösa alla problem med diagnosutrustning, o att tro att bara för att man upplever ett fel så sätts det en felkod.
//Peter
okej. ! så det är alltså STC som låter sådär. Bra då fick jag svar på det.. =)

Men Den stora frågan just nu är ju vartför jag inte kan stänga av min STC. Har läst någonstans att det inte går på vissa modeller. Om det nu skulle vara så på min så förstår jag inte varför det finns en STC knapp...

Ska bli roligt o se om det löser sig med nya kransen ! :D
Den skavda sensorn kan ge samma symtom som en sprucken krans.
TorparnNilsson skrev:Vad kan de nu vara för beskymmer då......??? :(
Det kan vara givaren också, eller andra hjulet...
I min bil byttes givaren först och då försvann felet för att komma tillbaks 6 månader senare. Då upptäckte jag att kransen var sprucken och efter bytet blev det bra...
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]