Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
inget ont om din fru, men om jag svänger ut mina ben och lägger tyngd på så är jag ändå inte i närheten av knapparma, hur gör ni?!?
Användarvisningsbild
av MartinS
Variosboy skrev:inget ont om din fru, men om jag svänger ut mina ben och lägger tyngd på så är jag ändå inte i närheten av knapparma, hur gör ni?!?
Vi har i och för sig en XC60 men jag ser inget konstigt i att benen ligger över knapparna faktiskt, skillnaden i höjd mellan en V70 och en XC60 kanske kan förklara?

/Martin
Användarvisningsbild
av Variosboy
apersson850 skrev:
Falk skrev:Jag vill alltså ha min inställning permanent per nyckel. Samma inställning vareviga gång jag låser upp oberoende vem som kört innan.
Hur ska du få in den inställningen i nyckeln första gången, hade du tänkt?
Det är väl det minsta av problem att lösa!
Det är ju bara å lägga till en knapp på stolen med bilden av en nyckel på istället för en siffra, alternativt lägger man till en meny i bilens "dator" där man kan spara ändringen.
Användarvisningsbild
av Falk
apersson850 skrev:Hur ska du få in den inställningen i nyckeln första gången, hade du tänkt?
Hur kan du inte förstå det...? :wink:

Jag har alltid trott att det funkar så som både volvosäljaren och servicemeken oberoende av varandra förklarat för mig.
Ex. Trycker man memknappen+siffra så sparas inställningen (permanent) på nyckeln som sitter i nyckelhållaren om motorn är igång eller om man är i "tändningen-på-läge". Sen ligger den inställningen kvar i nyckeln tills man sparar om med memoryknapp+siffra nästa gång. Ska alltså inte påverkas av hur stolen är inställd när man låser. Inställningar bör alltså bara memoreras till resp nyckels minne när man verkligen trycker på mem-knappen. Det är logik för mig... 8)
(Känns som jag skrivit detta några ggr nu..) :P

Fast nu har jag ju fattat att vi hela tiden trott fel och att stolen/speglarnas tre minneslägen inte alls hänger ihop med de två nyckelminnena. Sanningen lutar alltså åt att nyckelminnena bara har simpel "det blir som det råkade vara när du låste senaste gången"-funktion... Så lurad man kan vara...:oops:

Jag har förresten inte keyless.
Användarvisningsbild
av apersson850
Att nyckelminnena och de tre minnena som finns i stolen är separata behöver man inte diskutera eller fundera en massa för att räkna ut. Det är bara att läsa bruksanvisningen. Står på sidan 76 i min manualen för V70/XC70 2011, exempelvis.

Att positionen som man har när man låser är den som lagras i nyckeln behöver heller inte diskuteras. Det står i samma manual.

Så är det alltså tänkt. Däremot tycks det inte fungera som det är tänkt, vilket väl var det vi egentligen diskuterade här.
Samt om det är bra tänkt eller ej.

Såvitt jag kan se måste det i alla fall vara så att man har varsin nyckel till bilen, för att det ska vara någon fördel med nyckelminnet. I och med att positionen lagras varje gång man låser blir det ju så att man tappar sig egen inställning, om man låter någon annan köra bilen, med "min" nyckel. Då blir det den personens inställning som lagras så snart han låser, och sen får jag tillbaks den, vare sig jag vill eller ej. Så man behöver en egen nyckel, plus en extranyckel för tillfälliga förare, om man har sådana i bilen någorlunda ofta.

Om man hade en manuell lagring av nyckelminnet, exempelvis att det bara går att skicka in inställningen i den nyckel som sittet i tändningslåset, och bara med någon manuell operation, då får man fler handgrepp men en stabilare lagring av positionen, där den inte kan återställas så lätt. Eller ja, nu skriver jag ju som om inställningen lagras i nyckeln. Jag skulle ju bli förvånad om den inte lagras i bilen, och sen bara hämtas beroende på vilken nyckel man använder.

Jag skulle tro att konstruktören har haft ambitionen att skapa ett system som fungerar utan att man behöver göra något speciellt. Gör det du brukar, med din "egen" nyckel, och det bara fungerar. En tillfällig ändring, exempelvis på grund av att du har andra skor eller kläder än vad du brukar ha, snappas automatiskt upp av nyckeln, och när du går tillbaka till ditt vanliga jag kan du ha din grundinställning i ett stolminne, så den är lätt att få fram, den också.

Det lustiga är att jag har sett det fungera, vid enstaka tillfällen, i min bil, men det fungerar långt ifrån alltid.
Användarvisningsbild
av Falk
apersson850 skrev:Att nyckelminnena och de tre minnena som finns i stolen är separata behöver man inte diskutera eller fundera en massa för att räkna ut.
Att positionen som man har när man låser är den som lagras i nyckeln behöver heller inte diskuteras. Det står i samma manual...
Jag ber om ursäkt för att jag tagit apersson850's och er övriga forumanvändares tid i anspråk med att fråga/diskutera på detta diskussionsforum.... :roll:
Jag ber också djupt om ursäkt för att jag uppenbarligen inte läst tillräckligt noga på sidan 70 i instruktionsboken. :roll:

:wink: 8)
apersson850 skrev:I och med att positionen lagras varje gång man låser blir det ju så att man tappar sig egen inställning, om man låter någon annan köra bilen, med "min" nyckel. Då blir det den personens inställning som lagras så snart han låser, och sen får jag tillbaks den, vare sig jag vill eller ej.
Det är ju precis detta som är pudelns kärna. Skulle funktionen vara som jag tidigare trodde skulle detta inte vara nå't problem. :-)-)
Det var också därför som jag självklart trodde att det fungerade på detta viset... :)

Min bottom-line är dock fortfarande att det är lite lustigt att de personer hos Upplands Motor och på Bilia som jag talat med precis som jag intuitivt har trott att det är den aktuella aktiva minnespositionen som lagrats till resp nyckel när man låser, inte hur stolen råkade vara inställd just då...
Vi har kanske sett det som så självklart att ingen av oss har tyckt att det varit nödvändigt att kika i den heliga instruktionsboken. ??:-/

Tack för att ni rett ut detta åt mig... (W)
Användarvisningsbild
av apersson850
Haha, jag försökte bara sålla bort det som kändes onödigt att fundera över, eftersom det redan är klart förklarat i bruksanvisningen. För att snabbare komma till pudelns kärna, så att säga.

Dessutom tror jag inte det finns någon "aktuell" minnesposition alls. Minnespositionen tror jag bara används så länge man kör stolen till sin position, och sen finns ingen position mer än den som stolen råkar stå på.
Användarvisningsbild
av len
haha, tror inte... För när hustrun (räknas till det korta folket) kört och jag ska byta av, då tar hon ut sin nyckel och jag tar min och trycker på "öppna"-knappen och simsalabim, stol och speglar ställer sig i den pos. dom hade när jag låste senast. Så minnesfunktion måste det vara!!

Hej! Ja deras universal damask var för kor[…]

Tips! Har gjort likadant på min när det[…]

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]