- sön 04 sep 2011, 11:17
Att nyckelminnena och de tre minnena som finns i stolen är separata behöver man inte diskutera eller fundera en massa för att räkna ut. Det är bara att läsa bruksanvisningen. Står på sidan 76 i min manualen för V70/XC70 2011, exempelvis.
Att positionen som man har när man låser är den som lagras i nyckeln behöver heller inte diskuteras. Det står i samma manual.
Så är det alltså tänkt. Däremot tycks det inte fungera som det är tänkt, vilket väl var det vi egentligen diskuterade här.
Samt om det är bra tänkt eller ej.
Såvitt jag kan se måste det i alla fall vara så att man har varsin nyckel till bilen, för att det ska vara någon fördel med nyckelminnet. I och med att positionen lagras varje gång man låser blir det ju så att man tappar sig egen inställning, om man låter någon annan köra bilen, med "min" nyckel. Då blir det den personens inställning som lagras så snart han låser, och sen får jag tillbaks den, vare sig jag vill eller ej. Så man behöver en egen nyckel, plus en extranyckel för tillfälliga förare, om man har sådana i bilen någorlunda ofta.
Om man hade en manuell lagring av nyckelminnet, exempelvis att det bara går att skicka in inställningen i den nyckel som sittet i tändningslåset, och bara med någon manuell operation, då får man fler handgrepp men en stabilare lagring av positionen, där den inte kan återställas så lätt. Eller ja, nu skriver jag ju som om inställningen lagras i nyckeln. Jag skulle ju bli förvånad om den inte lagras i bilen, och sen bara hämtas beroende på vilken nyckel man använder.
Jag skulle tro att konstruktören har haft ambitionen att skapa ett system som fungerar utan att man behöver göra något speciellt. Gör det du brukar, med din "egen" nyckel, och det bara fungerar. En tillfällig ändring, exempelvis på grund av att du har andra skor eller kläder än vad du brukar ha, snappas automatiskt upp av nyckeln, och när du går tillbaka till ditt vanliga jag kan du ha din grundinställning i ett stolminne, så den är lätt att få fram, den också.
Det lustiga är att jag har sett det fungera, vid enstaka tillfällen, i min bil, men det fungerar långt ifrån alltid.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.