Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
LJN skrev:Mitt syfte med tråden är att jag vill ha en V60 med jämförbar komfort/väghållning som min nuvarande V70II 2009 2.0D med 16" hjul.
Och som jag skriver innan, det är flera motorjournalister som förordar touringchassi före standard.

Sen hur en diesel är som motor det kan vi ta i en annan tråd :)
Otvivelaktigt touringchassie för din del skulle jag tro.
av Amli
Det bästa som sagt är att prova de olika och avgöra själv.

Sen är det skillnad på sportchassi och sportchassi. Volvo sportchassi är i min mening inte särskild hård och stötig (till skillnad t ex mot Audis S-Line).
Nu har jag iofs inte kört en V60 med touringchassi men i princip alla andra Volvo modeller tycker jag blir bättre med sportchassi. Jag är inte mycket för Volvos gungiga och oprecisa köregenskaper som standardvagnarna annars innebär. Smaksak helt enkelt.
av nihtila
Hej! Provkörde i helgen XC70 och XC60 då det är dags för tjänstebilsbyte. Båda med D5 AWD Automat. Först ut var XC70 med 18" fälgar. Körde några km motorväg och sedan lite 70 vägar med diverse hinder typ tågräls mm. Obefintlig däckljud men bilen gungar över ojämnheter i vägen.... :)

Sedan dax för XC60, tyvärr med R-Design, det med hårdare fjädring mm, så missnöjd var jag med däckljudet (oljudet) och all missljud över ojämnheter i vägen, körde exakt samma väg som 10min tidigare med XC70.

Denna upplevelse gjorde att XC60 faller bort totalt, alldeles för bullrigt/däckoljud som en billig japanare i komfort. Detta passar inte alls ihop med recensioner därman tycker att XC60 är komfortabel.

Den självklara slutsatsen är att vill man förstöra komforten så väljer man sportchassi/R-Design...
av windeman
har en v60 d3 med sport chassie som har gått 4400 mil nu. Och att v60 skulle vara dålig på vinterväg är bara skit prat. Men gillar du mjukare chassie så skall du ju ha comfort chassie men det är värkligen inget som är dåligt på sport chassiet vad jag har märkt på vinterväg eller på vanliga vägar heller för den delen. :)
av AllanB
Jag tror vi måste bena ut begreppen lite. Enligt volvos pressrelease ang my12 finns det två chassisättningar, ett dynamiskt- och ett komfortchassi. Komfortchassit ska vara mjukare men står inget om olika höjd. R-design ska vara en "förfining" av det dynamiska chassit, vad nu det innebär.

Har det alltid varit möjligt att välja komfortchassit som tillval i sverige? Kan ju annars vara en indikation på att folk har klagat på att det dynamiska chassit är för hårt satt och därför ger möjlighet att välja komfortchassit på alla marknader.
Länk:
https://www.media.volvocars.com/se/enha ... iaid=38309
Användarvisningsbild
av crumpets
AllanB skrev:Jag tror vi måste bena ut begreppen lite. Enligt volvos pressrelease ang my12 finns det två chassisättningar, ett dynamiskt- och ett komfortchassi. Komfortchassit ska vara mjukare men står inget om olika höjd. R-design ska vara en "förfining" av det dynamiska chassit, vad nu det innebär.

Har det alltid varit möjligt att välja komfortchassit som tillval i sverige? Kan ju annars vara en indikation på att folk har klagat på att det dynamiska chassit är för hårt satt och därför ger möjlighet att välja komfortchassit på alla marknader.
Länk:
https://www.media.volvocars.com/se/enha ... iaid=38309

Båda chassina har alltid funnits. I usa var touring standard med sport som tillval och i europa tvärtom. Redan från dag 1 vill jag minnas.
av Amli
nihtila skrev:Hej! Provkörde i helgen XC70 och XC60 då det är dags för tjänstebilsbyte. Båda med D5 AWD Automat. Först ut var XC70 med 18" fälgar. Körde några km motorväg och sedan lite 70 vägar med diverse hinder typ tågräls mm. Obefintlig däckljud men bilen gungar över ojämnheter i vägen.... :)

Sedan dax för XC60, tyvärr med R-Design, det med hårdare fjädring mm, så missnöjd var jag med däckljudet (oljudet) och all missljud över ojämnheter i vägen, körde exakt samma väg som 10min tidigare med XC70.

Denna upplevelse gjorde att XC60 faller bort totalt, alldeles för bullrigt/däckoljud som en billig japanare i komfort. Detta passar inte alls ihop med recensioner därman tycker att XC60 är komfortabel.

Den självklara slutsatsen är att vill man förstöra komforten så väljer man sportchassi/R-Design...
Satt det även 18" fälgar på XC60´n?
av nihtila
Amli skrev: Satt det även 18" fälgar på XC60´n?
Ja, det är standard på R-Design - kollade även själv på bilen. Visst, man kan undra hur 17" fungerar komfortmässigt med styvare fjädring. XC70 hade också 18" fast i SUMMUM paketet är ju 17" standard. Antagligen något bättre komfort då med.
av LJN
"För att släppa det för en sekund så: gillade du hur din V70II 2.0D kändes torde ju valet vara solklart"

Precis, vilken chassi sättning på V60 motsvarar V70II 2.0D MY09?

Tja, först och främst grått, silv[…]

V60 D4 MY15 - till verkstad

Funderar på att tillfälligt ta ur s&a[…]

HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]

Det som är kvar o byta nu innan byte av styrv[…]