Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Ingen av ovanstående har ju egentligen kommit med någon relevant information alls utan anekdoter av 15 år gamla bilar samt klyschor. Sånt är ju inte så hjälpsamt direkt. Vill man dra upp historier om gamla usla bilar finns ju Volvo 3 och 4-serie. Lika relevant för Volvos nya bilar som en Ford Orion för Fords nuvarande.

Jag har inte ägt någon Mondeo av innevarande generation men haft flera som hyrbil och det man kan säga direkt är att bilen STOR. Den har ett bagageutrymme som är störst i klassen och baksätet rymmer verkligen vuxna personer. Motorn i mina hyrbilar har alltid varit 2.0F och den vet vi ju alla inte är så skojig. Nya dieslarna delas med många Citroen och Peugeot modeller och säljer i enorma mängder nere i Europa.

Körmässigt är bilen kvickare att byta riktning än exempelvis V70II men är tyvärr bullrigare. Den upplevs också som ganska billig invändigt. Modellen du tittar på har dock en klart trevligare klädsel än de jag kört.

Om jag var ute efter en bil med rejäla utrymmen men ändå ville hålla ner priset jämfört med "premiumbilarna" så kan Mondeo varmt rekommendreras. Det är inte mer fel på en Mondeo än vad det är på vilken volvomodell som helst.
av llesrof
Bosa skrev: Verkar som om flera snackar om Ford för x antal år sedan vilket inte behöver vara detsamma som att det inte skett något med åren. Försökte rannsaka mig själv över varför jag varit anti Ford men kom inte fram till något vettigt mer än problem som de hade för x antal år sedan. :oops:
Det är just detta jag menar. Ford har alltid prisats och lovordats. När de är fabriksnya. Då är de flesta bilar bra. Det som skiljer bilarna åt är hur de är efter ett par år. Och där har Ford än så länge inte kunnat leverera. TIll och med Opel känns fräschare än en Ford efter ett par år. Man kan väl säga att nybilskänslan är jäkligt kort på en Ford :mrgreen:
av Lazy
andreas_lofgren skrev:Ingen av ovanstående har ju egentligen kommit med någon relevant information alls utan anekdoter av 15 år gamla bilar samt klyschor. Sånt är ju inte så hjälpsamt direkt. Vill man dra upp historier om gamla usla bilar finns ju Volvo 3 och 4-serie. Lika relevant för Volvos nya bilar som en Ford Orion för Fords nuvarande.

Jag har inte ägt någon Mondeo av innevarande generation men haft flera som hyrbil och det man kan säga direkt är att bilen STOR. Den har ett bagageutrymme som är störst i klassen och baksätet rymmer verkligen vuxna personer. Motorn i mina hyrbilar har alltid varit 2.0F och den vet vi ju alla inte är så skojig. Nya dieslarna delas med många Citroen och Peugeot modeller och säljer i enorma mängder nere i Europa.

Körmässigt är bilen kvickare att byta riktning än exempelvis V70II men är tyvärr bullrigare. Den upplevs också som ganska billig invändigt. Modellen du tittar på har dock en klart trevligare klädsel än de jag kört.

Om jag var ute efter en bil med rejäla utrymmen men ändå ville hålla ner priset jämfört med "premiumbilarna" så kan Mondeo varmt rekommendreras. Det är inte mer fel på en Mondeo än vad det är på vilken volvomodell som helst.
Kanske kan bli svårt att få relevant info. om nyare Ford på detta forumet där de flesta idag kör volvo och bara har äldre erfarenheter av Ford.
av sweborn
Motorpressen brukar tycka om Ford, och Volvo får ju inte direkt toppbetyg i testerna för driftssäkerhet, tvärtom. Tror en Mondeo är en rymligare och roligare variant av V70, men lite bullrigare och mer plastig vid första ögonkastet men kanske lika plastig egentligen när man synat Volvon lite mer i sömmarna.

Jag tror att Mondeo och V70 II är jämbördiga (ur ett tekniskt perspektiv) när tillverkarna funderar på hur långt de skall gå med kostnadsbesparingar vs. risken att kunderna märker det hela.
av jumu01
Bosa skrev: Vad gäller andrahandsvärdet så måste jag säga att Volvo är långt ifrån bra, blir idag erbjuden 60-65000:- i inbyte för min V70 som när jag köpte den gick på dryga 220k. Byter man bil var tredje år så kanske det ger skillnad men jag tvivlar på att jag kommer märka nån skillnad mellan andrahandsvärdet på en V70 eller Mondeo efter att jag haft den 5-7 år och den rullat 25-35000 mil. :)
Volvo kommer nog att vara ett hetare objekt att göra sig av med än Forden som då kan betraktas som iskall på beg marknaden efter "5-7 år och den rullat 25-35000 mil."
Att kränga Volvo privat måste vara mycket tacksammare.
Men som sagt "you get what you pay for"!

Jag är säker på att du Bosa kommer att få ett varmare mottagande på ett Ford-forum! :wink:
av Cox
jag har kört Ford i 20 år, och inte har inte haft något strul alls med Fordarna. Tills jag köpte en sprillans 07:a nya modellen elfel på nyckelfria systemet bilen vägra starta går ej att låsa, ryck och gick ojämt när det var minus 15 eller kallare. backen på växellådan hoppade ur när man backade, lösningen på detta ner med lådan och nya skiftgafflar.....då hade bilen rullat 800 mil. Bytte bort fanskapet till en Volvo i stället och jag är helnöjd med denna bil.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]