Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fraazze
Hej den beter sig som en v40 jag hade innan .. Här är ett trix jag kom på på och använde mig av.. Tog typ ett halvår att komma på..

På med tändningen till läge 2
Vänta till airbag lampan slocknat
Vrid tillbaka tändningen till läge 1 (radioläget)
Sen prova starta
av Fjelltrone
Jag lämnade in bilen förra veckan pga 1 månads garanti, de bytte bränslepump. Dock kvarstår felet fortfarande, ska lämna in den igen och nu kanske de skulle byta bränsletrycksregulator. Testade de där med nyckeln som du "Fraazze" skrev och de funkade, men varför blir det så?
av jafur
Fjelltrone skrev:Ok bränsletrycksregulatorn. Ja de är inga problem att starta den när den är kall, men när den är varm då är den lite tjurig.
inte för att man än novis i ämnet!, men jag hade exakt samma problem som du nämner. När jag sedan bytte batteri så blev det klart mycket bättre och funkar nu felfritt. Har ingen aning om orsak å värkan men det hjälpte i allafall för mig.lycka till :-O)
av fraazze
Hej Fjelltrone :D

Vad bra det funkade.. :-)-) kan vara stolt att säga att jag själv kom på den:)

Jag kan säga dig vad du inte ska byta för dessa grejer har jag testat ut på min när jag hade min v40

Bränslepump
Batteri
lufttempgivare (den som sitter under den lilla kåpan i motorrummet)
Antennring
Kamaxelgivare
Bränslepumpsrelä
impulsgivare

Antagligen om du skulle läsa av felkoderna så får du antagligen upp kommunikationsfel immobilizer.
Finns en uppgradering till styrboxen man kan göra på volvo för ca 1000 lappen.
Men det funkar endast på årsmodell 99 och uppåt. (min var en 98:a)
Vad jag förstod på volvo så rekommenderade dem den uppgraderingen.
jag valde att sälja bort bilen med reducerat pris så försvann den huvudvärken.
Men nu när du vet hur man gör så sälj den eller lär dig leva med felet :)

Du får gärna återkomma med mer info när du redat ut lite mer..
av Fjelltrone
Ok uppgradering. Jag har ju en -99, får ta och prata med volvo om de då. Heter uppgraderingen något mer? Tänkte testa att byta bränsletrycksregulatorn och se om de försvinner.
av fraazze
Hej!

Den uppgraderingen är bränsleinställningar. du kan lätt kolla om bränsleregulatorn är kass. Bara starta bilen och plocka av den lilla vacuumslangen som sitter i ena änden på regulatorn. Denna sitter belägen på undersidan av insprutsbryggan. Skulle det komma bensin så e den kass. Håll tummen för hålet- vill varvtalet på motorn ändra sig så är den ok. Jag kan rekommendra att du läser av felkoderna i stället. Skulle du då få immobilizer så vet du vad du har att jobba med.. Försöker ge dig ett gott råd att spara pengar.. Regulatorn går ändå på en ca 1200 ny..
av jope84
Jag gissar på att det är tempgivaren. På min gammla bil en vw golf 98 så hade jag problem att starta när bilen var varm och då var det tempgivaren som visade fel värde.
av Fjelltrone
Ok då var felet fixat! Det berodde på en del saker. Först och främst så var bilen sjukt dåligt servad!!!!!! Tidigare ägarna hade aldrig bytt bränslefilter. Detta byttes:
Bränslefilter
Luftfilter
tändstift
Bränsletrycksregulator
rengjorde spridarna
Bytte olja + filter

Nu går den som en klocka i motor! När jag plockade bort bränslefiltret så rann de ut svart bensin ur de, nu är den ren och fin.
av Karlstad72
Hej.
Jag är ny här men jag har liknande problem på min V40 så jag ska kolla de förslag om bränsletrycksregulatorn & tempsensorn som ni har gett. Var exakt var det tempsensorn satt?
Tacksam för svar!

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]