Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Kan man köra diesel i fotogenlampor?
Användarvisningsbild
av kvantskum
KKR skrev:Nu har jag åter i en instruktionsbok för en trädgårdsmaskin läst att man inte skall förvara bensin mer än tre månader. Vad är det som händer? Jag har haft bensin till gräsklipparen i dunken mer än ett år, och det har fungerat. Är det något som är skadligt för motorer?
Jag hade 20l 18 månader gammal bensin kvar i en dunk, detta slog jag i min MC.
Modellen jag har brukar vara känslig för soppakvalitet (högkomps V2).
Inga problem, inte ett oljud eller spikningar och lika lättstartad som vanligt.
SA4AQS skrev:Är det inte bara och blanda den gammla diseln med ny i bilen evetuelt filtrera ut eventuella partiklar som kan ha uppståt?

10 liter gammal diesel är riskfritt att blanda ut i en fulltank. Om det varit förvarat i en fylld och tät behållare,
Med dagens förb**ade biodieselinblandning bildas alger fort om det kommit in det minsta vatten i bränslet. :-(O)
Användarvisningsbild
av Mabuse
StringerBell skrev:Hur kasserar man 10 l diesel på bästa sätt? Jag bor i lägenhet i stan.
Blandar ut den med en full tank?

Bensinen blir dålig om den får stå några månader. Det finns konserveringsmedel att hälla i som gör att den håller bättre. Jag har visserligen inte något motorredskap, men två motorcyklar, och dessa kan ställa till problem om bensinen får stå.
Har bränt ett stort gäng tändstift på att inte ha haft koll på vinterförvaringen (och mc-batterier).
Användarvisningsbild
av StringerBell
Mabuse skrev:
StringerBell skrev:Hur kasserar man 10 l diesel på bästa sätt? Jag bor i lägenhet i stan.
Blandar ut den med en full tank?
Grejen är att den blivit lite förorenad vid ett tillfälle, och jag vill inte chansa.

Jag funderar att köra den i fotogenlampor. Jag är lite svag för sådana och har ett antal. Hoppas det inte luktar alltför mycket apa bara.
av 2444ever
StringerBell skrev: Jag funderar att köra den i fotogenlampor. Jag är lite svag för sådana och har ett antal. Hoppas det inte luktar alltför mycket apa bara.
rd350 skrev:Kan ej lukta värre än sambons doftljus......
Månadens kommentar kom tidigt denna månad :)
(ursäkta mitt OT men det kliade i fingrarna)
av mikebike
StringerBell skrev:Jag funderar att köra den i fotogenlampor. Hoppas det inte luktar alltför mycket apa bara.
Med tanke på hur min Webasto luktar så är jag skeptisk.
Användarvisningsbild
av hollan
själv har jag 10l diesel kvar sen jag hade d5 för 3år sen och det har jag andvänt som tändvätska nu några sommrar funkar skitbra skulle inte förvåna mej om tändvätksa är diesel :D fast man ger 40-50spänn litern istället för 14:-
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Ptja 4år stog vår 854 avställd och den startade och gick bra under åren med samma soppa i tanken.
Har ännu inte märkt några konstigheter med den sedan den kommit i tjänst igen.
Användarvisningsbild
av StringerBell
mikebike skrev:
StringerBell skrev:Jag funderar att köra den i fotogenlampor. Hoppas det inte luktar alltför mycket apa bara.
Med tanke på hur min Webasto luktar så är jag skeptisk.
Inga problem. Två år gammal Preem diesel (sommar) luktar mindre än gängse lampolja, kan jag nu konstatera efter test.

Aldrig mer att jag köper lampolja eller fotogen för 2, 3 gånger så mycket per liter.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]