Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nån smart människa som vet vad som kan vara knas med min XC70?

Vid medelhårt till hårt gaspådrag, då automatlådan växlar typ "lite hårdare" så händer det ibland att motorn fullständigt tappar kraften... går ok på tomgång men varvar max 2000rpm. går köra, sakta.. och varningstriangeln tänds och texten "motorstyrning - service krävs omgående"

Till historien hör att förra ägaren har vid turnorenovering installerat en storlek större turbo - mot standard.
Jag har en sprillans totalrenoverad Automatlådaför 23tsek i min bil, så felets ursprung torde inte ligga där..(hoppas jag)
Efter att ha stannat, stängt av tändningen, så kan jag starta igen å köra utan problem ett tag till. (så länge jag inte gasar för hårt igen..) men varningsmeddelandet kvarstår.. :cry:

Efter en natts vila, så har varningsmedelandet slocknat igen.. :!:

Magkänslan säger mig att nåt givarvärde under växlingen hamnar utanför larmgränserna å skriker FEEEL till styrdatorn.. när växlingen sker under gaspådrag, å turbon laddar på under rpm-reducering. felet har alltid uppträtt vid uppväxling, så inte direkt efter kickdown/nedväxlingsmomentet.

Med en nyrenoverad XC70, ny låda, större turbo å längtan att kunna gasa ibland, så är detta mkt förargligt.
Nästan allt är nyligen genomgånget, som vevhusvent - rengjord nogsamt.

tacksam om råd - om jag behöver anpassad mjukvara för kombinationen med störrre turbo eller vad i hela friden ska jag börja leta efter "felet"
Felkoder skulle kunna peka närmare på vad det är som styrenheten klagar på. En tanke är ju att wastegaten på turbon är feljusterad så att bilen laddar för mycket och då gör så att styrenheten går in i skyddsläge. När man stänger spjället vid växling under acceleration så får du en laddtrycksspik innan dumpventilen öppnar och denna kanske är så hög att styrenheten larmar. Nu kanske det ter sig lite annorlunda på en automat jämfört med manuell. Min B5244T (-99) laddar i alla fall 0.4 bar under fullacceleration och vid gassläpp så har jag en spik upp till 0.6 bar.

Bara för att du har monterat en större turbo så ska du inte få högre laddtryck om wastegaten är justerad korrekt. Så min tanke är att justeringen är felaktigt gjord. Men detta är ju bara en teori, så en felkodsurläsning skulle jag satsa på som första steg i felsökningen.
Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]