Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andreas_lofgren skrev: Det där var sant kanske till mitten av 90-talet när BMW lanserade ASC+T. Sedan dess fungerar de utmärkt. Jag har haft både V70II och BMW530 och det är ingen skillnad i framkomlighet mellan dem. Några bakvagnskast blir det inte heller i och med DSC+T.

I det här läget är det alltid läge för en kontrollfråga: Har du ägt en modernare BMW vintertid?
Jag har inte ägt en själv men min pappa har en 318d av 2009 års modell. Jag lånade den i vintras och jag var med om en och annan skräckupplevelse. På en vecka lyckades jag fastna 3 gånger, som tur var så fanns det folk i närheten så jag kunde få putthjälp, dessutom var den livsfarlig i korsningar med mycket trafik eftersom det tog ett antal sekunder från det att man tryckt ner gaspedalen tills det att bilen började åka eftersom det spann på bakhjulen.

Det spelar ingen roll om det finns ASC, DTSC eller vilken annan bokstavskombination som helst. Det går ändå inte att komma undan naturlagarna.
Hur mycket tror du viktfördelningen skiljer egentligen mellan en V60 och en 3-serie? Volvon kanske har 10% mer vikt över drivhjulen - max. Du hade fastnat med 850n också. Det förutsätter också att det är samma däck - det är inte så att det sitter lite lagom tjänstebilsslitna dubbfria på BMWn?

Jag kom inte upp på min uppfart säkert 10 gånger under förra vintern med V70in. Jag kallar den inte livsfarlig för det.
Användarvisningsbild
av msi
Utan att ha några stora erfarenheter av tyska bilar måste jag säga att valet borde vara en V60. Vi kan ju inte sitta på ett Volvoforum och rekommendera tyska bilar framför det märke som de flesta av oss här föredrar. :wink:
olindh skrev:
andreas_lofgren skrev: Det där var sant kanske till mitten av 90-talet när BMW lanserade ASC+T. Sedan dess fungerar de utmärkt. Jag har haft både V70II och BMW530 och det är ingen skillnad i framkomlighet mellan dem. Några bakvagnskast blir det inte heller i och med DSC+T.

I det här läget är det alltid läge för en kontrollfråga: Har du ägt en modernare BMW vintertid?
Jag har inte ägt en själv men min pappa har en 318d av 2009 års modell. Jag lånade den i vintras och jag var med om en och annan skräckupplevelse. På en vecka lyckades jag fastna 3 gånger, som tur var så fanns det folk i närheten så jag kunde få putthjälp, dessutom var den livsfarlig i korsningar med mycket trafik eftersom det tog ett antal sekunder från det att man tryckt ner gaspedalen tills det att bilen började åka eftersom det spann på bakhjulen.

Det spelar ingen roll om det finns ASC, DTSC eller vilken annan bokstavskombination som helst. Det går ändå inte att komma undan naturlagarna.
Jag tror att det beror mer på okunskap än bilen, jag gick från BMW 530d 18" vinterdäck till V70 D5 17" vinterdäck för två år sedan, för mej var V70 en katastrof på vintern i förhållande till bakhjuldriven BMW när det gäller att ta sig fram och upp i snöiga backar.
Nu är det AWD som gäller ...aningen bättre :mrgreen:
Volvo 850 har 60% av vikten över drivhjulen. Den drar bra, så länge man inte hänger på ett släp efter den.
Den 744 jag en gång hade ståtade med 57% över framhjulen, ett förhållande som inte alls var så fördelaktigt när det var halt. Med bra däck gick det att komma fram ändå, men det skadade inte med lite last baktill.
Någon ETC hade den inte, förstås.
Vad blir merpriset till en X-drive, du tar inte igen det i bättre inbytespris.
För min del lockar ju fyrhjulsdriften. Sitter här och blir uppröd igen att Volvo inte kan leverera det till fler modeller. För en D3 AWD hade suttit perfekt.

För min del lutar det åt en A4 annars V60 framför de övriga.
14900 kostar x-drive för tillfället. En hel del får du tillbaka men kanske inte allt.
hmm sitta här och rekommendera en bayrare.. men så blir det i detta fall när Volvo inte kan leverera. Annars tycker jag V60 är trevligare..
Skall man ha en A4 Diesel Quattro med automat, är startpriset 435k, så valmöjligheten är inte bättre än till V70
Nöjer man sig med en växelspak kommer man billigare undan.
Men vem vill ha en sådan bil. :twisted:
Vad det gäller BMW är framkomligheten rätt mycket bättre i 5 än 3 serien. Den är ytterligare sämre i 1-serien. Vi har bekanta som bytt till en femma från en trea just av den anledningen. Grannarna har en en 325d -10, köpt främst till henne. Hon var lyrisk under sommaren men efter kung bores intåg slutade hon köra den, nu tar hon bara deras A4 quattro. Han får köra trean. Nu ångrar båda att de de köpte bmwn och håller på att byta till sig en till A4:a, v60:n går bort främst eftersom den blir för dyr med Awd men också för att de är så nöjda med A4:n, varför chansa?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]