Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andreas_lofgren skrev:Tyvärr väldigt svårt att kolla sommartid. Inte ens på grus tror jag det spinner tillräckligt mycket.
Vad ni krånglar till det.

Gör så här, kör ut på grus var som helst. Stanna till, Varva upp lite och dutta upp kopplingen en "millisekund", gå ut och kolla, det ska vara fyra lika stora handflatsstora rivmärken i gruset. Då går AWDn i som den skall. Har ni automat, gör likadant fast med automaten och gå ut kolla så alla fyra rivmärken är lika stora. Man behöver igen hjälp, det går perfekt ensam, man behöver heller inga lyftar eller verktyg.

Överkurs, tryck ur DSTC knappen och lägg ett fett 4-hjulsställ i en gruskurva.... man kan inte missa på om den drivar bara fram eller på alla 4 :D

Jag har haft min 5000 mil nu och det som har gett upp är fönsterhissar, spännrullen till aggregatremmen, styrleder och nu AC kompressorn börja låta skumt.
Kan sägert vara en jätte fin bil, men kan oxå vara super krockad och lagad i han egna små hörnor. tyvärr är Carlqvist TATTARE! Jag kommer aldrig mer att köpa bil hos honom, man blir klokare me åren. men så klart så finns det bra bilar där, men min var att inte. Min Bmw som jag köpte där, tog reda på att den hade varit inblandad i en våldsam krock vid någon form av polisjakt i stockholm, bilen var ett år när jag köpte den, men hade trots detta efter reparation ingen nybilsgaranti kvar. Skumt, men man var ung och dum. Nej tack till Carlqvist bil
Nybilsgarantin ställs ju ut av tillverkaren - den kan inte Carlqvist ha tagit ifrån dig. Och krockade bilar säljs av Bilia i parti och minut också ska gudarna veta.

Men jag kan förstå att du blev sur, aldrig kul att upptäcka sånt.

Jag tror dock inte man säljer bilar för 250 miljoner om året om man är en rövare alltid. http://allabolag.se/5563456986
Ja Carlqvist säljer ju bilar i högre tempo än ICA säljer mjölkpaket, bulken verkar ju vara tjänstebilar som säljs.
andreas_lofgren skrev:Nybilsgarantin ställs ju ut av tillverkaren - den kan inte Carlqvist ha tagit ifrån dig. Och krockade bilar säljs av Bilia i parti och minut också ska gudarna veta.

Men jag kan förstå att du blev sur, aldrig kul att upptäcka sånt.

Jag tror dock inte man säljer bilar för 250 miljoner om året om man är en rövare alltid. http://allabolag.se/5563456986
Absolut så säljer alla andra handlare oxå krockade bilar, ingen tvekan om det. Min uppfattning är att han är ingen pålitlig handlare och det finns många här nere i denna regionen där jag bor som har precis samma uppfattning som jag. Men visst har han lyckats, det har han
Det blev ingen bil! Kom dit och hade innan ankomsten tydligt och noga frågat om det är något jag bör känna till kring bilen. Jag sa att jag var lite pedantisk och ville att de skulle säga vilka brister, fel eller liknande som jag borde/skall känna till innan jag kommer upp med hela familjen. Hade t.om. frågat om man rökt eller det luktar konstigt i bilen men nej var svaret.

"N'äää den är jättefin, det som finns är normalt för en bil med dem milen". Bilderna såg bra ut och de hade lovat att gå igenom bilen innan så att allt var klart när jag kom. Dagen innan ringde han han uppgav att Lane departure warning systemet behövde service och jag fick då välja om de skulle ordna det(skulle ta en vecka) eller jag tog med bilen hem och ordnade det på lokala volvohandlaren i o med att det fanns nybilsgaranti. Sade att jag ordnar det själv.

Anlände dit förhoppningsfull efter några timmar på tåg och buss med familjen. Träffade försäljaren som visade mig ut till bilen. Visade mig den och sade att den var nypolerad och klar samt kontrollerad inför leverans till köpare....allt var ok enligt pappret...fönster, bilbälten, däck etc. Öppnade bilen och lukten som möter mig är "HUND". Kollar in och ser att bilen är ostädad inuti och massor av småskador i bilen som till stora delar troligen kommer från en hund. Det låg fullt med hundhår i håligheterna där man fäster bilbältet. Interiören var som om förra ägaren med smutsiga händer tagit tag här o var. Samt massor av småskräp i skarvar, under stolarna etc. Samt den här blandade lukten av läder samt hundhår som även fanns i små rester överallt. Blev JÄVLIGT besviken direkt med tanke på de stora förhoppningar man haft. Sen var även ett av fästena till bilbälterna sönder i säterna där bak samt ett av däcken var i min mening närpå underkänd på däckmönstret.

Oavsett så tog vi en provrunda. Bilen gick bra och de skavanker som fanns på utsidan gick att leva med. Bilen hade ändå gått över 7000 mil. Men jag kunde inte släppa att trots att bilen bara var strax över 1½ år gammal så kändes den interiört 7 år.

Visst man borde fattat misstankar med tanke på det "bra" priset men bilen kostade ändå lite över 300´. Hade ringt honom några gånger och dubbelkollat att inget var fel eller jag borde veta. Hade hårdgranskat bilderna också men allt såg ju bra ut och så kommer man upp och ser bilen.....

Nä vet inte vad jag ska säga. Sade till säljaren att jag vill inte lägga 300´av mina pengar på något som är så kasst på insidan. Sade att tyvärr så måste jag tacka nej och sen var det bara att vända hemåt.

600-700 kr fattigare samt en hel dag åt helvete samt släpat gravida frugan samt lille sonen på tåg och buss hela vägen till Tingsryd. Nä jag var jävligt besviken på säljaren....kan inte säga något om företaget. Finns ros och ris som sagt om alla bilfirmor men jag blev inte imponerad.

Nåja, bara att söka vidare....
Vad trist när det blir sådär. Jag tycker ju att bilfirman borde ha gjort en vettig rekond på bilen eftersom de visste att du skulle komma och med största säkerhet ville ha den. Tyvärr är det väl inte helt ovanligt, jag har provkört en bil en gång hos en bilhandlare där det lukten av stall och häst var mycket stark samt att det låg en tom läskburk på passagerargolvet. Sådana saker gör att man inte kommer tillbaka till den handlaren.

Lycka till i jakten på din nya bil.
Vad var det jag sa. carlqvist gör aldrig iordning nåoting på sina bila, lite kvd skavanker får man leva med när man köper bil där, han är inte omöjlig på att fixa om man säger till för ingen kostnad alls, men som sagt nä riktig skithandlare om man frågar mig, jag förstår nu att den lilla lokala volvo handlaren i tingsryd forfarande har sina trogna kunder.
Han köper in bilar från handlare runt om i landet, ofta är det väl bilar en aukturiserad handlare inte vill ha kvar i eget namn utan snabbt skickar vidare.
Det innebär att merparten av bilarna inte tillhör de där extremt välvårdade utan har levt ett normalt tufft tjänstebilsliv.
Steff 99 skrev:Han köper in bilar från handlare runt om i landet, ofta är det väl bilar en aukturiserad handlare inte vill ha kvar i eget namn utan snabbt skickar vidare.
Det innebär att merparten av bilarna inte tillhör de där extremt välvårdade utan har levt ett normalt tufft tjänstebilsliv.
Jodå så långt köper jag det men då får man ju iaf vara ärlig och säga det till den presumtiva kunden. Kommer upp och utöver det jag nämnde i tidigare inlägg så hade jag ringt honom tidigare och sagt att jag ville ha en vinge till. Javisst var svaret....skulle dem ordna. Vi snackades vid dagen innan oxå då han nämnde felet med Lane Departure warning med mera. Sen när jag väl kommer upp så finns inte vingen..."nä den blev försenad"...ok, utöver det så fattades en bilnyckel.."ja den har vi beställt"......det bara tillkom problem, skador, anmärkningar...brister etc som inte nämnts tidigare. Vore ju bättre om firman innan de lade ut bilen gick igenom den och var tydliga mot kunden vad som gäller.

Men men som jag sagt, har dåliga upplevelser från auktoriserade volvohandlare också. Jag hade väl för högra krav kanske?
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.