Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Vill du diskutera hur jag tänker och om jag är tjurig, eller om jag bara tänker annorlunda än dej av diverse orsaker så är du välkommen att PM:a.
av Pxu
Nu när ni snackar farthållare så kanske jag kan passa på och fråga om nån känner till vad det kan vara för fel på båda mina 960: När jag kört ett tag på farthållare, och vill klicka upp eller ner farten ett snäpp så kan det ibland hända att efter nämnda fartjustering via upp/ner-knappen så håller den inte farten exakt längre - den ökar och minskar farten fullt märkbart. Inte så det stör så jättemycket men har jag passagerare kan dom kommentera ibland. Efter nån mil så självläker det och farten hålls exakt igen.

Kopplar jag ur den med resetknappen el bromsen, och sen kopplar i den igen med resetknappen händer det aldrig. Det händer alltså bara när jag vill öka el minska farten med upp/ner-knappen, och långt ifrån alltid...kanske ett par ggr i veckan, jag har drygt 10 mil snabb motorväg till jobbet. Så har det varit så länge jag haft bilarna, inte ändrats nånting. Tiden det tar innan farten hålls exakt igen är också den samma, ca 3-5 min. Och ger jag fan i upp/ner-knappen när jag väl satt på farth. så hålls farten alltid exakt. Det enda jag kan tänka mig är styrenheterna som knasar??
av sylta
kallessida skrev:fått lite fel på farthållaren, den funkade fint i tisdags men så igår var den helt död...
kollat säkringen men den var hel så tippar på att de är relät eller kontakten där vid bromspedalen som muppar sig...
så är det någon som har bild på VAR kontakten sitter och vad man behöver ta loss för att komma åt den? eller någon som bara kan förklara? hur kollar jag om relät är trasigt?
(har sökt lite men finns så fruktansvärt mycket om farthållar etc. och inget under tips och trix som kunde hjälpa heller)
Du kan ju öppna blinkerspaken också och kolla så att det inte är brott på nån tråd.
Har varit med om det ett par gånger.
av kallessida
måste bara höra så jag kollade rätt kontakter/givare... trycker jag ned kopplingen eller bromsen så kommer det fram en "pinne" och när jag släpper upp broms/koppling så åker denna in igen, är detta rätt givare jag kollat?
av sudden68
kallessida skrev:måste bara höra så jag kollade rätt kontakter/givare... trycker jag ned kopplingen eller bromsen så kommer det fram en "pinne" och när jag släpper upp broms/koppling så åker denna in igen, är detta rätt givare jag kollat?
Det är 2st vacum ventiler som sitter mot pedalerna (svarta med 1st hård plastslang på varje ventil som är ihop kopplad med varandra med ett t-stycke)går inte att ta miste på.Slangen går vidare genom en gummi genomföring i torped väggen vid broms servot och till pumpen som sitter under batteri hyllan.
av snowman
Jag hade problem med min farthållare tidigare.

Efter ett tags körning så gick bilen in i ett läge där plötsligt släpp från gaspedalen resulterade i att bilen hoppade till. Även i väldigt låga hastigheter så kunde man känna hur bilen stuttsade (utan gas). När bilen gick in i detta läge så fungerade inte farthållaren ihäller. I detta fallet så bytades gasspjället ut och efter det fungerade allt som det skulle igen.

Vet inte om det kan vara en orsak till felet du har men värt att nämna.

Det som gäller är att läsa ut felkoden.
Laddningsfel service snarast?

Mätte laddning på tomgång och d&a[…]

Värme Cirkulation

..hade du också taskig värme på[…]

Värmare XC60 22-

Anledningen till att motorn inte längre v&aum[…]

Den stora annons-tråden

Har man en gammal SAAB kan man nu köpa knappe[…]