Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av osla
jag tror att man ska dra 110 nm på fälgar. är då 110 nm de står på dom vi använder. fast nu blev de lite annat än vad tråden handlade om
av Rådlös
Ja, det är mycket möjligt. Rätt dragmoment står ju annars i handboken för den aktuella bilen. Momentstänger finns i ett flertal "styrkor" så välj det som passar. Någon tillverkare har t.o.m. en färgkod för sina momentstänger.
Alufälgar tål mindre än stålfälgar.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
För att återknyta till remskivan så att inga missförstånd uppstår. På B230 skall momentet vara 60 Nm.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Momentnyckel har jag, modell större 40 - 210 Nm. Är nog som du säger, en mutterknackare betalar sej nog snabbt i smidighet. Min kära bror får stå för investeringen då jag gör jobbet. Antar att det inte får vara för lätt så kylaren måste väl bort. Hur är hållbarheten på vattenpumparna, är väl kanske lika bra att byta den också fastän den sitter väldigt smidigt till. Lite skillnad mot min S80 men värst var när jag bytte vattenpump på en Skoda Felicia jag hade, där fick man släppa hela motorn på samma sida och sänka den med domkraft 10 cm för att ens få ut den ur blocket mot innerskärmen. Gick åt några salvor med svordomar den gången. / Clas 8)
av osla
du behöver inte bort med kylaren. du kommer in med mutterknackarn mellan bulten till remskivan och kylaren. fast kom nu på att en elektrisk kanske man inte kommer åt med efter som dom oftsat är lite större. men de ser du när du börjar
Användarvisningsbild
av bensinskalle
gnestakalle skrev:För att återknyta till remskivan så att inga missförstånd uppstår. På B230 skall momentet vara 60 Nm.

Mvh GK
Säker? Jag vet att skruven till remskivan på b230 ska vinkeldras, tror det är 60 grader, och först något i stil med 60Nm... Nu har jag tyvärr inte mina underbara manualer att tjuvkika i då jag har flyttat ;)

Och sen tänkte jag reda ut massor med olika begrepp och missförstånd i den här tråden så inte TS går bet på något ;)

-Ventilerna går fria på alla motorer förutom b23, b230K och b234.

-Kamremsbyte är lite olika på b21/23 och b230:

B21/23: Behöver man INTE lossa centrumskruven på vevaxeln. b21 har en vevaxelremskiva som sitter med sex stycken m6 skruvar, som man då lossar för att få bort själva remskivan. Kvar blir då vevaxelndrevet, brickor och själva adaptern som håller remskivan. Det går att lirka ut och in kamremmen mellan adaptern och flänsen på aluminiumkåpan bakom. För att få bort vevaxeldrevet och ev få ur packboxen måste man dock ha bort stora skruven. Jag vill minnas att den ska dras med 135Nm sen...

B230 sitter allt fast med centrumskruven, så den måste lossas. Det finns ett väldigt bra originalverktyg som man enkelt monterar på för att lossa skruven, ett sådant råkar jag ha :mrgreen: . Annars får man som tidigare föreslagit lägga i växel och låsa bakhjulen, köra startmotor ( något jag absolut inte skulle testa ), eller köra mutterpurra. När skruven är borta ramlar allt bort, kan behövas lite våld på remskivan dock. När remskivan är borta får man bort den nedre kamremskåpan.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Bensinskalle, du har rätt om det där med 60 Nm samt 60 grader, jag hade lite för bråttom. :roll:

Mvh GK
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Tusen tack alla för svaren. Finns det någon som har tips på en bra mutterknackare upp till en tusenlapp. Går ju alltid att läsa sej till info men om nån har en i garaget som är att rekomendera så vore info tacksamt. / Clas 8)
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Lurar på den här, verkar kompakt och bra med LCD-displayen. 700 kr på Jula. 8)

Bild
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]